رئیس شورای شهر تهران گفت: شفافیت در مدیریت شهری یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم است اما در مورد سیاسی کردن رسیدگی به پرونده‌های شهر اتفاقا ما مخالف مچ‌گیری و استفاده سیاسی هستیم.

محسن هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران همزمان با روز ملی شوراها در واکنش به اتهام سیاسی‌کاری به پنجمین دوره شورای شهر تهران، به ایلنا گفت: این قضاوتی غیرمنصفانه است و شورای پنجم در حد توان و اختیارات قانونی خود و شرایط عمومی کشور سعی کرد مشکلات شهر را حل کند. البته شاید مقایسه شورای پنجم با سه دوره گذشته شورا که مدیریت شهری ثابت بود و با اختیارات زیادی عمل می‌کرد، این احساس را بوجود آورده که شورا بیشتر فعال شده است، اما برداشت خود ما این است که شورا اختیارات و حوزه تصمیم‌گیری وسیعی ندارد و در این محدودیت به وظایف خود عمل کرده است و نمی‌توان انتظاراتی که از شهرداری وجود دارد را به شورا تعمیم داد.

هاشمی افزود: شفافیت در مدیریت شهری یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم است و شورا خود در این مسیر پیش قدم شد و جلسات غیرعلنی را حذف کرد. با پخش زنده جلسات رسمی شورا، به شهروندان دسترسی کاملی به مذاکرات صحن شورا داده شد؛ همین موضوع موجب شفافیت آرا و روشن شدن رای هر نماینده شد؛ به این ترتیب موضوعی که مدت‌ها محل مناقشه است بدون سروصدا و تبلیغ، در شورای شهر تصویب و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: آرای اعضای شورای شهر تهران در حوزه قانونی کاملا شفاف است. همچنین تصویب ممنوعیت واگذاری ترجیحی املاک شهرداری بدون تصویب در صحن شورا، گام بزرگی در مسیر شفاف‌سازی و جلوگیری از رانت بود که در این دوره اتفاق افتاد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در مورد پرونده‌های گذشته نیز ما مخالف مچ‌گیری و استفاده سیاسی هستیم و تاکنون هم اقدامی در این زمینه نشده است، البته شهرداری نیز در این موضوع ضعیف عمل کرده و اقدام قضایی برای احیای حقوق پایمال شده شهرداری صورت نگرفته است.

هاشمی درباره وجه نظارتی شورای شهر نیز گفت: نظارت شورا به مراتب محدودتر از نظارت مجلس است. دیوان محاسبات به عنوان ابزار نظارتی مجلس برای حسابرسی عملکرد دولت و تشخیص انحراف از بودجه و قانون وجود دارد، اما شورا فاقد چنین ابزاری است. ابزار دیگر مجلس، احضار وزرا و سوال و استیضاح است که در مورد مدیران شهری این ابزار هم در اختیار شورا نیست و تنها می‌تواند از شهردار سوال کند اما اعضای شورا از ابزار تذکر استفاده زیادی برای نظارت انجام می‌دهند و البته ابزار تذکر ضمانت اجرایی و تاثیر قانونی زیادی ندارد.

کد خبر 506025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    0 0
    یعنی هر کی خلاف کرد تحت تعقیب قرار نگیره