شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: میزگرد بررسی وضعیت و آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس.

این میزگرد با حضور مهدی متوسلی مدیر هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، هوشنگ هیهاوند مدیر اسبق این بخش، مهرداد رایانی مخصوص رئیس انجمن نمایشنامه نویسان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و کورش نریمانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در خبرگزاری مهر برگزار شد.

بخش اول این میزگرد اختصاص به بررسی علت توقف جشنواره تئاتر دفاع مقدس و ضرورت برگزاری آن داشت و به بحث و گفتگو بین مدیر اسبق و کنونی هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس انجمن نمایشنامه نویسان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گذشت.

متوسلی درباره علت وقفه دوساله در برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس و تمایل مسئولان بنیاد به برگزاری این جشنواره گفت: "مسئولان بنیاد به برگزاری این جشنواره تمایل دارند، اما ابتدا باید به این نتیجه برسیم چرا به تئاتر دفاع مقدس نیاز داشته‌ایم؟

همیشه جشنواره‌ها برای حمایت از تولیدات ایجاد شده و برای تشویق آثار شکل گرفته‌اند، اما این سئوال مطرح می‌شود که آیا ابتدا باید کارها تولید شوند، بعد ما آنها را تشویق کنیم؟ یا ابتدا باید تشویق کنیم و بعد به تولید برسیم؟

در هر صورت به نظر من باید این چرخه دارای دو وجه باشد، یعنی هم تولید باشد هم تشویق."وی ادامه داد: "بحث تئاتر دفاع مقدس در فضای اداری بنیاد سیاست‌های مدون و متفکری ندارد.

بنابراین من مدیر وقتی وارد این فضا می‌شوم و قرار است جشنواره تئاتر دفاع مقدس را برگزار کنم، نمی‌توانم به سیاست‌های قانونمندی که در اثر تجربه‌های مدیران قبلی ایجاد شده، دست پیدا کنم."

متوسلی علت این موضوع را ناشی از دعوت کردن مدیران جشنواره‌های قبلی در شرایط بحرانی به برگزاری این جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: "در سال‌های گذشته تمام امکاناتی که برای جشنواره مهیا شده صرف برگزاری جشنواره شده و پتانسیل و نیرویی برای ثبت و ضبط اساسنامه‌ای قانونمند برای جشنواره‌های بعدی گذاشته نشده یا حداقل من تاکنون اثری از این اسناد در بنیاد ندیده و تنها در جلسات از گلایه‌های این مدیران آگاه شده‌ام."

وی افزود: "به همین خاطر است که امروز وقتی در بنیاد مطرح می‌شود که برای برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس به امکانات مناسب و پشتیبانی کاملا حساب شده نیاز است، متوجه می‌شویم سیستم پشتیبانی بنیاد امکانات خوبی برای حمایت ندارد."

در ادامه، هوشنگ هیهاوند مدیر اسبق هنرهای نمایشی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، نیز ضمن رد این موضوع خطاب به متوسلی گفت: "من در زمان مدیریت خود برنامه‌های یکساله و چندساله‌ای برای تئاتر به صورت مکتوب نوشته بودم و زمانی که آقای علوی از معاونت هنری بنیاد رفت و آقای حسنی جای ایشان آمد، من خدمت مدیریت جدید آمدم و گفتم اگر در مورد مسائل گذشته با مشکلی مواجه شدید من حاضرم در این مورد با شما همکاری کنم، اما حالا نمی‌فهمم در این میان چه شده و تمام گزارش‌هایی که به صورت مدون و مفصل وجود دارد، چرا موجود نیست؟"

وی ادامه داد: "ما که نمی‌خواستیم خودمان را فریب بدهیم و به خوبی می‌دانستیم نقاط ضعف کارمان کجاست. بنابراین روی این معایب کار می‌کردیم. برای همین هم بود که فقط مبلغ 9 میلیون تومان به یک نفر دادیم تا در یک پروژه تئاتر دفاع مقدس را آسیب شناسی کند و وضعیت‌های نمایشی آن را بیرون بیاورد یا بیش از 50 نمایشنامه چاپ کردیم. این برای من جای سئوال است که چگونه این اسناد در بنیاد وجود ندارد یا چرا آنها را در اختیار شما نگذاشته‌اند؟"

وی ادامه داد: "ما هم معتقدیم بدون پول نمی‌شود جشنواره‌ای در خور تئاتر دفاع مقدس برگزار کرد. البته  در گذشته بودجه اندکی برای برگزاری این جشنواره در بنیاد وجود داشت، اما مدیریت هنری اسبق بنیاد این درایت را به خرج می‌داد که قبل از برگزاری جشنواره گزارشی از نحوه برگزاری آن به مسئولان بالاتر ارائه دهد و بودجه را تأمین کند.

حال اگر مدیریت جدید اکنون از انجام چنین کاری عاجز است یا اساسا با این نوع کار موافق نیست، بحث دیگری است. وگرنه چطور امکان دارد جشنواره‌ای در غیر این صورت برگزار شود؟"

در ادامه رایانی مخصوص که خود در برخی جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس دوره‌های قبلی یکی از مسئولان برگزار کننده بود  خاطرنشان کرد: "جشنواره یازدهم با تمام نواقص خود برگزار شد، اما جشنواره به طور کل بعد از دو سال تعطیل شد. اگر پنج سال دیگر هم تعطیل شود، مطمئنم هیچ اتفاق بزرگی درباره تئاتر دفاع مقدس رخ نمی دهد."

متوسلی نیز اظهار کرد: "جشنواره تئاتر دفاع مقدس  بودجه مشخصی ندارد، دبیرهای قبلی با گرفتن پول از این و آن جشنواره را برگزار می‌کردند." رایانی نیز پاسخ داد: "خوب، شما نیز همین الان این کار را برای برگزاری جشنواره انجام دهید."

متوسلی در این باره گفت: "در دوره مدیریت من از این حرف‌ها خبری نیست و من معتقدم برای جشنواره تئاتر دفاع مقدس باید بودجه مشخصی اختصاص داده شود."رایانی هم افزود: "شما در ابتدای صحبت‌های خود گفتید هیچ دستورالعملی برای برگزاری این جشنواره وجود ندارد.

در حالی که آقای هیهاوند به عنوان کسی که چند سال در این بنیاد فعالیت کرده گفتند دستورالعمل‌های امضاء شده‌ای وجود دارد. بود و نبود دستورالعمل مشکل ما را حل نمی‌کند. واقعیت این است که تئاتر دفاع مقدس نزد مسئولان ارشد ما محلی از اعراب ندارد، وگرنه در دو روز مشکلات آن را حل می‌کردند. مشکل از مدون شدن و تأمین بودجه نیست."

وی گفت: "اگر همیشه نفی کنیم و بگوئیم نه نمی‌شود و جشنواره را تعطیل کنیم که کارها انجام نمی‌شود». رایانی افزود: "آقای باقرزاده به عنوان یکی از مسئولان  پاسخگوی عملکرد مدیریت هنری قبلی خود باشد. اگر خط مشی مدیری که تعیین کرده درست بوده پس باید عملکردش را تأیید کند وگرنه باید در این باره توضیح دهد."

کد خبر 5057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز