چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عصر امروز- پنج‌شنبه 18 آبان- طی مراسمی در اصفهان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این جشنواره طی چهار روز برگزاری شانزده نمایش ایرانی و خارجی را در بخش‌های مختلف و در تالارهای نمایشی حوزه هنری، تالار فرهنگیان، تالار هنر و فرهنگسرای خورشید به صحنه خواهد برد. بخش مسابقه، بخش بین‌الملل، بخش ویژه و بخش خارج از مسابقه عنوان بخش‌های مختلف این جشنواره است.

در نخستین روز جشنواره، چهار نمایش صندوقچه مروارید نوشته گیتا داوودی با کارگردانی ناصر آویژه از تهران در تالار حوزه هنری و حسنک کجایی نوشته حسن وارسته با کارگردانی داوود بهمنی از اراک در تالار فرهنگیان، بازیگر تعزیه نوشته امیر مشهدی‌عباس با کارگردانی میثم یوسفی از تهران به روی صحنه می‌روند.

همچنین در هنرسرای خورشید، نمایش هدیه مادربزرگ نوشته و کار محمدرضا دوست‌محمدی از تهران اجرا می‌شود. در روزهای دوم و سوم این جشنواره به ترتیب تالار حوزه هنری در ساعتهای ‌١٠، ‌١٥ و ‌١٨ میزبان نمایشهای یک قصه عروسکی نوشته و کار وحید خدایاری از تهران، دم سفید نوشته و کار اسحاق احمدی از اصفهان و میهمانان ماه نوشته حسن دولت‌آبادی با کارگردانی امید اجاقی از اصفهان است.

تالار فرهنگیان اصفهان نیز از روز جمعه به ترتیب به استقبال نمایشهای قصه سیبی که نصف نشد نوشته و کار مجتبی مهدی از تهران، گرگ و شیر نوشته گروهی و با کارگردانی الهام نیکواقبال از چناران و عروسک نوشته علی‌محمد رحیمی با کارگردانی مشترک علی‌اصغر گودینی و علی‌محمد رحیمی از تهران می‌رود.

همچنین هنرسرای خورشید نیز در نوبتهای اجرایی‌اش پذیرای نمایشهای یک دختر و یک سرباز نوشته محمدرضا کوهستانی با کارگردانی احمد سلیمانی از قم، ملک محمد نوشته و کار مهرداد علی‌پور در گچساران و کچل کفترباز نوشته بهروز غریب‌پور با کارگردانی علی‌حاج‌علی عسگری از رشت است.

در تالار هنر نیز از روز دوم جشنواره نمایشهای ملک جمشید نوشته و کار امیرمشهدی عباس از تهران، سرآشپز نوشته و کار دراگو سادو تودوروویچ از صربستان و دنیای یک گل نوشته و کار تاتیانا استانکویچ پایپر از صربستان ویژه گروه سنی نوجوانان به صحنه می‌آید.

همچنین کارگاه‌های آموزشی سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همزمان با جشنواره هر روز از ساعت ‌٣٠/٩ در تالار اجتماعات هتل صدف اصفهان برگزار می‌شود.

حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر، بازی و قصه‌گویی، هر سه نمادهای نوعی گفتگو هستند که جهان امروز سخت بدان نیازمند است این مقولات بیش از آنکه تفنن بزرگان باشد نیاز مشترک همه انسان‌هاست.

در این پیام آمده ما نیازمند گفت وگو با کودکانمان هستیم، گفت‌وگویی که حاصل آن از میان برداشتن فاصله‌ها و به هم پیوستن نسل‌های جدا افتاده از هم است. فاصله‌ای که ما بزرگ‌ترها از بهشت و ملکوت گرفته ایم و کودکان به آن نزدیکترند و فاصله ای که آنان از تجربه زیستن و مهارت‌های زندگی دارند و ما همه روزه درگیر آنیم.

اگر قصه گویی و بازی و تئاتر کودکانه پس از قرن‌ها هنوز هم زنده و مورد توجه است به دلیل همان نیاز و همین حس عاطفی پیوند نسل‌هاست.

همزمان با برگزاری جشنواره محمدحسین ایمانی خوش‌خو، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی  نیز در دو پیام جداگانه سیزدهمین جشن سالگرد تئاتر کودک را گرامی داشتند.

در پیام معاونت هنری آمده است: هرگاه کودک به عنوان هنرمند در برابر چشم جامعه حاضر شود و یا به مثابه مخاطب در یک کوشش هنری مطرح گردد یکی از زیباترین صحنه‌های ممکن در دنیای پردغدغه امروز شکل می‌گیرد، زیرا در چنین صحنه‌ای فردی حضور یافته است که بزرگترین سرمایه انسانی یعنی صداقت و راستی را با خود دارد.

لبخندها و واکنش‌هایی که بر سیمای هنرمندان و مخاطبان این صحنه می‌نشیند در عین سادگی حاوی ارزشمندترین تاثیرات هنری است.

کد خبر 7810

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز