یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از دو سال وقفه غیرمنتظره در برگزاری جشنواره تئاتر دفاع‌ مقدس، امسال دوازدهمین دوره این جشنواره در 2 استان مختلف برگزار می‌شود.

سال گذشته در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به سیاست‌های عمومی وزارت ارشاد،  فعالیت‌های این بخش از تئاتر جدی‌تر و پیگیرانه‌تر شود، مسئولان ترجیح دادند یک سال را به خود مرخصی داده و با تجدید قوا و برطرف کردن اشکالات ریز و درشت کار، جشنواره مطلوب‌تری را برگزار کنند.

این نکته، پیش از هر چیز می‌تواند یادآور بحث قدیمی و البته شایسته حرکت‌های موازی در عرصه‌های فرهنگی – هنری کشور باشد،چرا که برگزار کننده جشنواره تئاتر دفاع مقدس، متولی اصلی فعالیت‌های فرهنگی کشور یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و این بنیاد برای بالا بردن سطح کیفی این جشنواره تصمیم گرفت تنفسی یک‌ساله به‌منظور رونق و پیشرفت تئاتر دفاع مقدس ایجاد کند.

مسئولان به این نکته واقف بودند که جشنواره 10 تا 11 ماه از وقت و کارشان را می‌گیرد، به طوری که بعد از اتمام جشنواره، فراخوان بعدی را اعلام می‌کردند و درا ین بین کمترین فرصتی برای بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره باقی نمی‌ماند.مسئولان هنری بنیاد حفظ آثار در واقع برای دست یافتن به یک سری راهکارهای جدید، سال 84 را به‌عنوان سال بازنگری 11 دوره گذشته قرار دادند.

این نکات دلایل مسئولان برای برگزار نشدن جشنواره دفاع مقدس در سال 84 بود. اما این جشنواره سال 85 نیز برگزار نشد و مسئولان یک سال دیگر را به بازنگری 11 دوره گذشته گذراندند و حالا به نظر می‌رسد مشکلات پس از 2 سال برطرف شده و قرار است مثل 11 دوره قبل، نیمه دوم شهریور شاهد برگزاری جشنواره دوازدهم به دبیری «سعید کشن‌فلاح» باشیم.

اما نکته جالب این ماجرا این است که متولی 10 دوره اول جشنواره تئاتر دفاع مقدس که از سال 1373 تا 1382 به‌طور منظم برگزار شد، انجمن تئاتر دفاع مقدس بود، اما درست وقتی که این وظیفه به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس محول شد، تنها یک دوره، یعنی سال 83 برگزار شد و پس از آن، دو سال، کار تعطیل شد.

هرچند که «محمد احسان حسنی»، معاون هنری بنیاد حالا پس از دو سال سکوت، هم وعده برگزاری جشنواره را داده و هم جایزه مستقل نمایشنامه دفاع مقدس با جایزه 10 میلیون تومانی را مطرح کرده است، اما این پرسش، همچنان باقی است که آیا برگزاری متمرکز جشنواره‌های هنری توسط متولیان اصلی آن بهتر از کارهای موازی نیست؟ تا این‌جا که پاسخ مثبت بوده است، اما باید منتظر ماند و جشنواره امسال را پس از 2 سال بازنگری و تجدید قوا به تماشا نشست.

بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره دوازدهم در کردستان و بخش عروسکی آن در اصفهان برگزار می‌شود و آنطور که حسنی وعده داده است، پس از پایان جشنواره، نمایش برگزیده در تهران نیز اجرای عمومی خواهند داشت.

کد خبر 21945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز