پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - کیوان مافی: جاستین ویلیامز از نویسندگان بخش تکنولوژی دیلی‌تلگراف در مورد آینده روزنامه‌های چاپی در مقابل روزنامه‌های آنلاین یادداشتی دارد؛ ترجمه این مطلب:

آیا روزنامه‌های چاپی در دهه بعد آینده‌ای دارند؟ این سوالی است که بارها از طرف کارشناسان رسانه در سراسر دنیا مطرح شده است. عده‌ای فکر می‌کنند که این طور نیست.
آنها معتقدند خوانندگان آن‌ها - حتی سنتی‌ترین‌شان - بالاخره به سوی وب مهاجرت می‌کنند ولو اینکه این روند کند و طولانی شود.

در واقع باید گفت کار ما روزنامه‌نگاران هدایت این افت به گونه‌ای است که کاملا برای روزنامه و سهامداران مقرون به صرفه باشد.

Newsroom

دیگران که کم هم نیستند؛ بر این گمان هستند که آینده برای روزنامه‌نگاری چاپی روشن است مشروط بر این که نوعی بازار تخصصی را در نظر بگیرند و برای این بازار نشریات ویژه با دسترسی و محتوای ویژه تولید کنند.(crypto-magazine)

هنوز منطق مطالعه طولانی وجود دارد. در طول 10 -20 یا 50 سال آینده افرادی خواستار این هستند که تجربه‌ای طولانی از لم دادن و دراز کشیدن همراه با روزنامه خواندن در طول روز  داشته باشند مثل روزهای یکشنبه.

من سال‌ها است که روزنامه‌نگار هستم. در تمام سال‌های زندگی‌ام در روزنامه‌ها کار کردم. گزارشگر، دبیر خبر و سردبیر بوده‌ام. من براحتی نمی‌توانستم روزی را تصور کنم که دسته‌ای از اخبار و تفسیر و پیام‌ها روی میزم جمع نشوند.

فکر می‌کنم هنوز این امری درست است. هنوز افرادی هستند که می‌خواهند اخبار را روی کاغذ ببینند. اما باور دارم که اوضاع مالی تولید روزنامه؛ آن‌ها را قبل از تولید خواهد کشت و خوانندگان را به سمت اینترنت سوق خواهد داد.

حدود یک سال قبل بر ‌روی پروژه‌ای مشترک با بخش دیجیتال دیلی تلگراف کار می‌کردم. خاطرم هست که چطور تلاش‌های سخت برای تولید یک روزنامه به تیرگی رفت. هنوز هم دستی در جوهر چاپ دارم و گاهی با روزنامه‌چاپی همکاری دارم. 

 لایه‌های متعدد مدیریت در هم تنیده و سیاست‌های تولید، نوشتن، ویرایش‌کردن، ویرایش جنبی و ویرایش مجدد و تصحیح را تقریبا فراموش کرده‌ام.

در آنجا افراد زیادی هستند که در تمام مراحل تولید حضور دارند و به مطالب امتیاز می‌دهند. تمام آن‌ها حرفه‌ای هستند و وظیفه‌شان را با دقت بالایی انجام می‌دهند.

در هر مرحله از تولید روزنامه چاپی ارزش‌گذاری وجود دارد؛ در آنجا مطالب بارها نوشته می‌شد و آنها دوباره تغییر می‌دادند و گاهی ارتباط بین میز‌ها در روند و سرعت کار اخلال ایجاد می‌کرد.

 این اتفاق حیرت‌انگیز هر روز برای رسیدن مقالاتی که چندین بار ویرایش و پالایش شده تا به دست شما برسد در سطحی وسیعی تکرار می‌شود.

اما جدا از هزینه‌های زیاد چاپ و توزیع یک روزنامه که رقم هنگفتی است چطور ناشران هنوز نگاهی شگفت و نگران به وب ندارند؟

وب تازه کار تولید اخبار را - اعم از اقتصادی و ورزشی، تفسیر‌ها و فیچرها - با تیمی کوچک انجام می‌دهد؛ اما می‌تواند خوانندگان وسیعی داشته باشد.

mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 50559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز