چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با اعلام اجرای طرح «امنیت اخلاقی در شرکت‌های خصوصی» از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال، به تشریح چگونگی این طرح پرداخت.

به گزارش ایسنا، سردار احمد روزبهانی چهارشنبه (11 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران گفت: این طرح بر اساس گزارشات رسیده مردمی و انجام عملیات اطلاعاتی توسط پلیس انجام می‌شود و بنا نیست ماموران پلیس به تمام ساختمانهای شرکتهای خصوصی سربزنند.

وی افزود: درحال حاضر گزارشهای بسیاری از وجود چنین شرکتهای خصوصی که موارد اخلاقی و امنیتی را رعایت نکرده‌اند، به ما رسیده و بسیاری از آنها تا کنون شناسایی شده‌اند.

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با بیان این که نیروی انتظامی در بحث امنیت اخلاقی تا زمانی که نیاز باشد در چارچوب قانون دخالت خواهد کرد، در مورد هماهنگی انجام شده با دستگاه قضایی در خصوص اجرای این طرح گفت: در برخورد با جرایم مشهود، لازم نیست با قوه قضاییه هماهنگی انجام شود و قانون اختیاراتی را به نیروی انتظامی داده است.

وی درعین حال تصریح کرد: نیروی انتظامی تا کنون در اجرای هر طرح، هماهنگی‌های لازم را با مسوولان ذیربط داشته است.

در بعضی از این شرکت‌ها خانم‌ها روسری ندارند

سردار روزبهانی اجرای این طرح را یک هشدار برای شرکتهایی دانست که خلاف عرف، شرع و قانون فعالیت می‌کنند و اظهار کرد: در مواردی مشاهده شده که یک چهاردیواری به نام شرکت، باز و تبدیل به لانه فساد، مکانی برای ارتباطات نامشروع، خرید و فروشهای غیرقانونی و غیرمجازشده و زمانی که داخل شرکت می‌شویم، به نظر می‌رسد این شرکت، شرکتی در خارج از کشور است و قانون این کشور، شامل این مکان نمی‌شود؛ بطوریکه در بعضی از شرکتها، خانمها اصلا روسری سرشان نیست و لباس مبتذلی بر تن دارند.

همچنین ارتباطاتی که با همکارانشان برقرار می‌کنند، بر خلاف قانون، شرع و عرف است. باید گفت این شرکتها، خانه‌های خصوصی نیستند و نظارت بر این شرکتها، وظیفه نیروی انتظامی است.

برخی زنان پول لوازم آرایش خود را از کارفرمایان می‌گیرند

سردار روزبهانی با طرح این سؤال که چرا باید در کشور جمهوری اسلامی، گزارش دهند که یک شرکت، بیش از تعداد انگشتان دست، دختران را به فساد کشیده است؟ اظهار کرد: متاسفانه زنانی که نیازمند شغل هستند، با مراجعه به بعضی از این شرکتهای خصوصی، با کسب درآمد ناچیز به صورت ماهانه، پول لوازم آرایش و لباس خود را از کارفرمایان، به منظور رسیدن به اهداف ناسالم این افراد دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این که اگر شرکتی در صورت مراجعه پلیس درب را به روی ماموران باز نکرد ، پلیس چه برخورد خواهد کرد؟ گفت: نیروی انتظامی با طی کردن مراحل قانونی که مدت زمان زیادی نخواهد داشت، با هماهنگی‌های تلفنی با مراجع قضایی وارد عمل خواهد شد.

 رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا افزود: تمام شرکتهای تجاری ـ خدماتی و ... در ایران، باید تابع قوانین و مقررات این کشور باشند و پلیس نیز با هر یک از این شرکتها حتی اگر خارجی باشند، بر اساس قانون عمل کرده و نسبت به جرم انجام شده آنها، برخورد متناسب خواهد داشت.

به اعتقاد سردار روزبهانی، اجرای این طرح باعث تامین امنیت برای شرکتهایی است که در چارچوب قانون به فعالیت می‌پردازد.

وظیفه دادستانی کل کشور به پلیس واگذار شد

وی درباره برخورد با شرکتهای متخلف همچنین توضیح داد: برخورد پلیس با شرکتها، برخوردی نرم خواهد بود؛ اما ماموران، با کسانی که در برابر آنها، مقاومت غیرقانونی داشته باشند، برخورد شدیدتری خواهد کرد.

سردار روزبهانی با بیان این که این طرح ابتدا در تهران و در ادامه، به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود، تأکید کرد: تا زمانی که احساس کنیم برای ایجاد امنیت کامل، نیاز به اجرای طرح‌های ویژه است، در موضوعات مختلف وارد خواهیم شد.

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا، با تشریح آیین‌نامه نظارت بر اماکن عمومی، درباره تفویض اختیار برخورد با تخلفات عمومی به پلیس، بیان کرد: به استناد تبصره ذیل ماده دو آیین‌نامه نظارت بر اماکن عمومی شرکتهای خصوصی از نظر انتظامی و کنترلی مشمول این آیین‌نامه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این که برخی از افراد سودجو و فاسد با تاسیس شرکت اقدام به اعمال خلاف شرع، مخل امنیت و خطرناک می‌کنند، بند 5 اصل 156 قانون اساسی، کنترل و نظارت بر این گونه محیطها از جمله اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده قوه قضاییه گذاشته که این وظیفه از سوی ریاست قوه قضاییه به دادستانی کل کشور محول شد و از طریق دادستانی کل کشور، این وظیفه به پلیس تفویض شده است.

 سردار روزبهانی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری، مبنی بر این که به گفته برخی جامعه‌شناسان، اجرای طرحهای امنیتی در کشور، می‌تواند موجب به عمق رفتن جرایم از سطح جامعه ‌شود، آیا شما مخالف این نظر هستید؟ گفت: ممکن است در مواردی چنین اتفاقی بیفتد اما این نکته را م باید در نظر داشت که تعداد جرایم در مدت اجرای طرح‌ها کاهش یافته و بطور مثال، کشفیات مشروبات الکلی، بیشتر و قیمت این مشروبات در جامعه بالا رفته که نشان دهنده کم شدن این کالا در جامعه است.

وی افزود: با پیچیده‌تر شدن جرایم در جامعه، فعالیتهای اطلاعاتی پلیس نیز برای پیشگیری از ایجاد زمینه جرم، پیچیده‌تر می‌شود که می‌توان در این رابطه به فعالیتهای مبارزه با باندهای فساد توسط پلیس اشاره کرد.

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا، درباره موضوع بازرسی از ساکهای خرید زنان در برخی نقاط توسط ماموران گشت ارشاد گفت: با کدام سند این موضوع مطرح می‌شود؟ هرچند بعضی هم گفته‌اند ما شنیده‌ایم که مردم را ماموران به صف کرده‌اند تا آنها را بازرسی کنند؟ درحالیکه ما ایرانی هستیم و سرمان، زیر حرف زور نمی‌رود. اگر پلیس بیاید و بخواهد شما را به صف کند، آیا شما این کار را انجام می دهید؟

وی ادامه داد: هیچ شکایتی در خصوص بازرسی از مردم به «197» و یا مرکز فوریتهای پلیسی «110» در این خصوص گزارش نشده است.

سردار روزبهانی با بیان این که مردم از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی حمایت کرده‌اند، گفت: این حمایت باعث دلگرمی ماست.

کد خبر 50476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز