چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاسی هنری است که برای جاودانگی دیگر هنرها نیز به کار می‌رود. هنر نمایشی (Performance Art) یکی از این هنرهاست.

لی وی هنرمند چینی در بالاترین طبقات آسمان خراش‌ها هنر نمایشی خود را اجرا می‌کند و با عکس آن را جاودانه.

عکس‌های از هنرمندی که به صورت افقی آویزان از آسمانخراش‌هاست دیدنی به نظر می‌رسد.

او مجموعه‌ای از عکس‌های چهره خود را در حالی که با دیوارهای آسمان خراش‌ها برخورد می‌کند همراه با عکس‌العمل‌های مردم در اماکن عمومی به تصویر کشیده است.

کار او ترکیبی از هنر‌های نمایشی و عکاسی است که توهم خطر واقعی را ایجاد می‌کند. نمایش موهایی که به سمت بالا می‌رود برای ایجاد احساس مداوم عدم جاذبه هنر "لی وی "را تا ایتالیا و اسپانیا و کره و امریکا برده است.

این هنرمند 37 ساله اهل پکن می گوید: " کار من و تجربه‌های هنری‌ام شخصیت خاص و منحصر به فردی دارد. زبان هنری من جهانی است و با موضوعات سیاسی و اجتماعی روز دنیا سرو کار دارد. این‌ها موضوعاتی هستند که تمام مردم دنیا آن را می‌فهمند. جنبه غیرثابت و خطرناک هنر بیشتر مرا جذب خود می‌کند و امیدوارم کارهای من بتواند این منظر از هنر را نیز منعکس کند.

عکس‌های "لی وی" تا 8 هزار دلار هم به فروش رفته است. معروفترین کار او عکسی است که در آن او از پنجره یک آسمان‌خراش بسیار بلند در حال سقوط است. اما "لی وی" از مجموعه "آینه" و "سقوط‌هایش" بیشتر احساس رضایت می‌کند.

او دوره جدید زندگی‌اش را از اواخر دهه 90 شروع کرده و با استفاده از آینه در سال 2000 توانسته 40 هنر نمایشی را خلق کند. او با استفاده از یک آینه 1 متر مربعی و حفره‌ای در زمین که سر و گردنش را در آن جای دهد عکس‌هایی را در مناطق متنوع شهری و تاریخی گرفته است.

او با اشاره به این که هدفش از این کار به نمایش گذاشتن استقلال ارزش‌های معنوی هنرمندان چینی و معرفی مکان‌های فرهنگی چین است می‌گوید: هر هنرمند دوست دارد که عکس‌العمل مردمی را که از خیابان در حال عبور و تماشای کار او هستند را ثبت کند.
عکس‌العمل اول شگفت‌زدگی است. بعضی‌ها که با دیدن کارهای من سر ذوق می‌آیند و در مورد نحوه انجام آن سوال می‌پرسند. بعضی وقت‌ها برای انجام ایده‌هایی که به ذهنم رسیده است در خطر واقعی می‌افتم. من مجبور هستم که خودم را با سیم‌های فلزی از ارتفاعات آویزان کنم و مردم فکر می کنند این کارها بدون سیم انجام شده است.

او می‌گوید: هر عکس دروغی را با هنر نمایشی به تصویر می‌کشد. برای من نحوه بیان خود و فرایند آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و عکس یا هنر نمایشی بودن آن فرقی نمی‌کند.

کد خبر 50430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز