تیمی از محققان ایتالیایی در برخی از بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ علائم بسیار شبیه به یک اختلال جدی سیستم عصبی موسوم به «سندروم گیلن باره» را مشاهده کردند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سندروم گیلن‌ باره عارضه‌ای است که در آن سیستم ایمنی فرد اعصاب محیطی را به عنوان یک خارجی هدف قرار می‌دهد و به آن حمله می‌کند. علائم این بیماری شامل ضعف، عدم واکنش، سوزن‌سوزن شدن اندام و در برخی موارد ضعف صورت و تعادل ضعیف است.

تیمی از محققان ایتالیایی بین ۲۸ فوریه و ۲۱ مارس، حدود ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ را که تحت درمان در بیمارستان‌های شمال ایتالیا بودند مورد بررسی قرار دادند. در ۵ تن از این بیماران علائم بسیار شبیه به گیلن باره مشاهده شد.

به گفته محققان، علائم گیلن باره در مدت ۵ تا ۱۰ روز از بروز اولین علائم شایع کوویدـ۱۹ مشاهده شد. علائم اولیه گیلن باره شامل ضعف در پاها، سوزن‌سوزن شدن و ضعف صورت بود. در طول مدت ۲ روز بعد، علائم نورولوژیکی تشدید شده و دست‌ها و پاها فلج شدند.

هر ۵ بیمار تحت درمان با ایمونوگلبولین قرار گرفتند تا واکنش ایمنی‌شان به ویروس کرونا تقویت شود. یکی از بیماران با پلاسمای خون فرد بهبود یافته از کوویدـ۱۹ که مملو از آنتی‌بادی بود، تحت درمان قرار گرفت.

به گفته محققان، بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌توانند موجب بروز گیلن باره شوند از این ‌رو مشاهده این‌گونه موارد در مورد کروناویروس جدید غیرعادی نیست.

کد خبر 503907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha