یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

مطالعات پزشکی جدید نشان می‌دهد کروناویروس جدید علاوه بر تب، سرفه و تنگی نفس می‌تواند به دستگاه عصبی آسیب بزند تا جایی که ممکن است به قطع ناگهانی تنفس منجر شود.

CNS coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این‌که ویروس سارس و مرس نیز توان آسیب زدن به دستگاه عصبی را دارند پیش‌تر ثابت شده بود.

عفونتی که از ابتلا به کروناویروس جدید موسوم به «سارس - کوو دو» ناشی می‌شود نه تنها نشانه‌هایی مانند تب، سرفه و ناراحتی‌های تنفسی به همراه دارد بلکه می‌تواند با علائم عصبی نیز تظاهر کند.
این نتیجه حاصل بررسی تخصصی کارشناسان چین در ووهان شهری است که در آن بیماری کوویدـ۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

طبق این بررسی مطالعاتی که در مجله علمی «جاما نورولوژی» منتشر شده است، در بیش از یک‌سوم، حدود ۲۱۴ بیمار تحت مطالعه، نشانه لطمه به سیستم عصبی دیده شد. علائم بالینی شایع در این بیماران سرگیجه، سردرد و اختلال در دو حس بویایی و چشایی بود.

برند زالس‌برگر از کلینیک دانشگاه رگنزبورگ آلمان می‌گوید: تاکنون روی مغز بیماران مبتلا به کرونا تحقیق بسیار کمی انجام شده است و ما در این باره بسیار کم می‌دانیم.

مطابق یافته‌های این تیم تخصصی به سرپرستی لیگ مائو، از دانشگاه هاژونگ، در ۷۸ بیمار (بیش از ۳۶ درصد) تظاهرات عصبی دیده شد که بسته به پیشرفت بیماری کوویدـ۱۹ شدت آن نیز متفاوت بود. سرگیجه در ۳۶، سردرد در ۲۸، اختلال حس چشایی در ۱۲ و اختلال حس بویایی در ۱۱ بیمار دیده شد. ۶ بیمار نیز دچار سکته مغزی شدند.

در یک پژوهش مستقل در دانشگاه کالیفرنیا که توسط ۳ عصب‌شناس به نام‌های ساموئل پلژر، آری گرین و اندرو جوزفسون انجام شده است نیز نتایجی مشابه می‌بینیم. به گفته نویسندگان نتایج این تحقیق، تظاهرات خاص ابتلا به کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی، ضعف عضلات و سکته مغزی و علائم غیر خاص شامل سردرد، اختلال سطح هشیاری، سرگیجه و تشنج می‌شود.

هنوز روشن نیست که این علائم جانبی مختص بیماری کروناست یا بخشی از سلسله واکنش‌های التهابی بیمارانی‌ به حساب می‌آید که به‌شدت درگیر این بیماری شده‌اند. برای روشن شدن این موضوع باید در آینده مطالعات بیشتری صورت گیرد.

نورولوژیست‌های نویسنده نتایج تحقیقات به این نکته مهم اشاره کرده‌اند که در اکثر موارد بررسی‌شده، علائم اختلال حس بویایی و چشایی و ناراحتی‌های عضلانی در ابتدای بیماری دیده شده است. در حالی که در بیماران مبتلا به سارس در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ که منشا آن هم نوعی از ویروس‌های کرونا بود بروز این نشانه‌های عصبی بسیار متفاوت بود.

اختلال دستگاه عصبی در بیماری‌های سارس و مرس ناشی از ویروس‌های کرونا نیز شایع بود. طبق بررسی‌ها، ویروس در این دو بیماری می‌توانست از طریق اعصاب بویاییِ درون حفره بینی وارد مغز شود.

در حال حاضر تحقیقاتی در دست انجام است تا مشخص شود که قطع ناگهانی تنفس تا چه حدی از درگیر شدن سیستم عصبی در بیماری کرونا ناشی می‌شود.

پتر برلیت، دبیرکل انجمن نورولوژی آلمان، می‌گوید: از نظر عصب‌شناسی مهم توضیح این مسئله است که درگیر شدن سیستم عصبی مرکزی تا چه حد در پیشرفت این بیماری مؤثر است.

نویسندگان این مطالعه به پزشکان توصیه می‌کنند، هنگام معاینه بیمارانی با علائم عصبی یادشده احتمال ابتلا به کرونا را در نظر بگیرند تا از تشخیص دیرهنگام یا اشتباه جلوگیری شود و این ویروس کمتر انتقال یابد. 

کد خبر 500291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha