مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن شکلات در حین بارداری می‌تواند به پیشگیری از یک عارضه وخیم بارداری به نام پره‌اکلامپسی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر الیزابت دبلیو تریچ وهمکارانش در دانشگاه ییل در آمریکا که این پژوهش را انجام داده‌اند می‌نویسند شکلات به خصوص شکلات تلخ غنی از ماده شیمیایی به نام تئوبرومین است که قلب را تحریک، عضلات صاف را شل و عروق خونی را گشاد می‌کند. این ماده برای درمان آنژین صدری، فشار خون بالا و سخت‌شدن دیواره شریان‌ها مورد استفاده بوده است.[شکلات تلخ برای قلب مفید است]

به گفته این پژوهشگران پره‌اکلامپسی، عارضه‌ای است که در آن فشار خون در حین بارداری به شدت افزایش پیدا می‌کند و پروتئین بیش از حد معمول در ادرار آزاد می‌شود، در بسیاری از خصوصیات با بیماری‌ قلبی مشابه است.

این محققان برای بررسی اینکه آیا شکلات که سودمندی‌های احتمالی در بیماری‌های قلبی- عروقی دارد، ممکن است به پیشگیری از پره‌اکلامپسی هم کمک کند، پژوهشگران 2291 بیمار را که اولین فرزند خود را به دنیا آورده بودند، در مورد میزان مصرف شکلات در سه‌ماهه اول و سوم بارداری مورد پرسش قرار دادند. این پژوهشگران میزان تئوبرومین را در خون بند ناف نوزادان اندازه‌گیری کردند.

زنانی که اغلب شکلات می‌خوردند و آنهایی که نوزادانشان بالاترین میزان تئوبرومین را در خون بند ناف‌شان داشتند، کمترین احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی را داشتند.

زنانی که در سه‌ماه سوم بارداری، بیش از 5 وعده در هفته شکلات می‌خوردند، با احتمال 40 درصد کمتر از زنانی که کمتر از یک بار در هفته شکلات می‌خوردند، دچار  پره‌اکلامپسی می‌شدند. یک رابطه مشابه اما ضعیف‌تر میان مصرف شکلات و خطر پره‌اکلامپسی در سه‌ماه اول بارداری وجود داشت.

تریچ و همکارانش که در نتایج بررسی‌شان در شماره اخیر نشریه "اپیدمیولوژی" منتشر شده است، یادآورمی‌شوند که تئوبرومین می‌تواند با مهارکردن استرس اکسیداتیو (رادیکال‌های آزاد اکسیژن) جریان خون را در جفت بهبود بخشد، و نیز ممکن است نماینده‌ای از سایر مواد شیمیایی مفید موجود در شکلات باشد.

آنها می‌نویسند: "نتایج ما این امکان را مطرح می‌کند که مصرف شکلات بوسیله زنان باردار می‌تواند میزان بروز پره‌اکلامپسی را کاهش دهد."

این پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند با توجه به اهمیت پره‌اکلامپسی به عنوان یک عارضه عمده بارداری، بررسی‌های بزرگتر آینده‌نگر همراه با اندازه‌گیری دقیق میزان مصرف شکلات انجام شود.

کد خبر 50386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز