دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحان استرالیایی پای یک جنین به دنیا نیامده را با عمل کردن بر روی او در هفته 22 بارداری از خطر قطع‌شدن نجات دادند

به گزارش خبرگزاری فرانسه این عمل جراحی که ممکن است از لحاظ زودرس بودن انجام جراحی در رحم بر روی جنین بی‌سابقه باشد، بر روی جنین دختری انجام شد که سلامت پایش علت عارضه نادری به خطر افتاده بود.

در این عارضه نوارهایی از بافت به دور دست یا پای  جنین در حال رشد می‌پیچند، و با قطع کردن جریان خون آن باعث نابودی آن می‌شوند.

والدین این دختر پس از اینکه پزشکان به آنها گفتند که این نوارهای فشارنده در ادامه رشد  جنین درون رحم ممکن است باعث قطع پای او شوند، تصمیم گرفتند با انجام عمل جراحی بر روی او درون رحم مادر موافقت کنند.

سخنگوی مرکز پزشکی موناش در ملبورن استرالیا دراین باره گفت تصور بر این است که این جراحی اولین مورد در نوع خود در دنیا به حساب می‌‌آید، زیرا جراحان معمولا چنین عمل‌هایی را تا هفته 28 بارداری به تاخیر می‌اندارند تا احتمال زنده‌ماندن جنین را افزایش دهند.

به گفته این سخنگو پزشکان در این مورد به علت شدن فشار ناشی از این نوارها تصمیم گرفتند هر چه زودتر عمل جراحی را انجام دهند.

جراحان با یک سوزن تلسکوپی به ضخامت 2 میلی‌متر شکم مادر را سوراخ کردند و از طریق آن با کاربرد لیزر و جریان الکتریکی نواری را که به دور پای چپ جنین پیچیده بود، قطع کردند.

اما به گفته دکتر کریس کیمبر که این عمل جراحی را انجام داد، پای راست جنین چنان صدمه دیده بود که او تصمیم گرفت آن را به حل خود رها کند. پای راست به شدت متورم و عفونی شده بود.

این جنین دختر در هنگام این عمل که در سال گذشته انجام شد اندازه‌ای 15  تا 20 سانتی‌متری داشت. هنگامی که مادر او هشت هفته بعد در ماه ژانویه امسال او را به دنیا آورد، وزن نوزاد 1.63 کیلوگرم بود.

پس از زایمان پزشکان بر روی پای راست او که دچار گانگرن (تخریب بافتی شدید) شده بود، عمل جراحی انجام دادند تا این پا را هم نجات دهند، و اکنون مطمئن هستند که هر دو پای این نوزاد به درستی عمل می‌کند و او خواهد توانست راه برود.

در "نشانگان نوار آمنیونی" (amniotic band syndrome) نواری متشکل از بافت پوششی کیسه آمنیونی (کیسه محافظ جنین درون رحم) که جنین درون آن رشد می‌کند، به دور اندام‌های جنین می‌پیچد.

این عارضه در هر 15000 زایمان در یک مورد رخ می‌دهد.

کد خبر 54439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز