سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: سوء قصد نافرجام روز یکشنبه به جان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، نشان از آغاز مرحله‌ای جدید در نا آرامی‌های این کشور دارد که فرسایش، ویژگی اصلی این مرحله است

در حمله روز یکشنبه که در مراسم نظامی به مناسبت شانزدهمین سالگرد سقوط دولت کمونیستی افغانستان صورت گرفت، جنگجویان طالبان که مسلح به سلاح‌های جنگی از جمله خمپاره بودند، انتهای صحنه را که محل استقرار کرزی و مهمانان خارجی بود به رگبار بستند. در این درگیری در مرکز کابل، 3افغان و 3 نفر از طالبان کشته شدند.

این مراسم قرار بود به صحنه نمایش قدرت تجهیزات و نیروهای آموزش دیده ارتش افغانستان با کمک آمریکا، تبدیل شود. چند ماه برای برگزاری موفق این مراسم برنامه‌ریزی شده‌بود و تدابیر امنیتی در بالاترین حد ممکن قرار داشت. اما طالبان از فاصله 500 متری به این رژه و مراسم نظامی حمله کرد.

منابع خبری آسیا تایمز می‌گویند که مردان مسلح عامل حمله روز یکشنبه  عضو  گروه جلال‌الدین حقانی هستند. مراسم رژه نظامی روز یکشنبه به مناسبت جشن پیروزی مجاهدین بر کمونیست‌ها برگزار شد.

این پیروزی به سال‌ها درگیری قومی در این کشور منجر شد تا آنجا که طالبان در سال 96 قدرت را به دست گرفت و مجاهدین را سرنگون کرد. در مراسم رژه نظامی روز یکشنبه مقامات ارشد ناتو و سازمان ملل، رهبران قومی و قبیله‌ای، دیپلمات‌ها و نمایندگان پارلمان شرکت داشتند.

حمله به این مراسم بزرگ‌ترین حمله طالبان در ماه‌های گذشته بود. با این حمله مردم کابل و سراسر افغانستان به یاد آوردند که طالبان نیرویی مربوط به گذشته نیست. این سخن یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاری در کابل بود.

طالبان دیگر به حملات قدیمی و مستقیم خود علیه ماشین جنگی قدرتمند ناتو ادامه نمی‌دهد و ناتو هم دیگر مانند گذشته دست به حملات و بمباران‌های گسترده نمی‌زند. نبرد و رویارویی ناتو و طالبان در افغانستان تغییر شکل داده‌است.

طالبان تلاش کرد تا خطوط تدارکاتی ناتو را از طریق ارتباطاتش در پاکستان مختل کند. اما ناتو به شیوه‌ای دیگر به این اقدام پاسخ داد و  به جای حمله، از طریق نفوذ اطلاعاتی در پاکستان، کانال‌های ارتباطاتی طالبان را در این کشور مسدود کرد. هفته گذشته نیروهای ناتو و نظامیان افغان با پشتوانه هوایی، یک چهره برجسته طالبان را در استان نورستان کشتند.

بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای حکمتیار در حمله روز یکشنبه در کابل حضور داشته‌اند. البته این حمله کار یک گروه چریکی آموزش‌دیده از طالبان است. در سال‌های اخیر ناتو چگونگی ردگیری نیروهای طالبان و رفتارشناسی عملیات‌های آنها  را آموخته‌است.

ناتو به تازگی رویکردی اطلاعاتی و مبتنی بر جنگ هوشمند را در مقابل طالبان اتخاذ کرده و طالبان هم در مقابل به شیوه‌های کمتر نظامی روی آورده‌است. اما برخی اخبار حاکی از آن است که طالبان در هفته‌های آینده با استفاده از کارهای اطلاعاتی و تشکیلاتی خود قصد حمله و سوء قصد به مقامات دولتی افغان را دارد. جنگ در افغانستان نه‌تنها تمام نشده بلکه به شیوه‌ای تغییر شکل یافته، تازه آغاز شده‌است.

آسیاتایمز- 29 آوریل 2008

کد خبر 50378

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز