همشهری آنلاین: ارتش زلاندنو امروز (یکشنبه 15 اردیبهشت) وارد کردن خسارت به بقایای یکی از مشهورترین مجسمه‌های بودا در بامیان افغانستان را در حین خنثی‌سازی موشک عمل‌نکرده در این منطقه تکذیب کرد.

خبرگزاری آلمان از ولینگتن گزارش داد، به نقل از ناجی‌الله حرار، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ استان بامیان گزارش شده بود که انفجار کنترل‌شده توسط کارشناسان خنثی‌ساز بمب از ارتش زلاندنو به بقایای مجسمه بودا که طالبان آن را در سال 2001 سرنگون کرده بود، آسیب رسانده است.

طالبان که از سال 1996 تا 2001 در افغانستان حکمرانی می‌کرد این مجسمه‌های تاریخی با 2000 سال قدمت و 38 و 55 متر طول را به این بهانه منفجر کرد که خلاف شرع است.
به نقل از حرار گفته شد که زلاندنویی‌ها که یک تیم بازسازی در این منطقه دارند، به بقایای مجسمه کوچک‌تر آسیب رسانده‌اند.

فرماندهی نیروی دفاعی زلاندنو در ولینگتون در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه‌های خلع سلاح افرادی که به طور غیرقانونی به تسلیحات دست‌یافته‌اند (DIAG) از کارشناسان خنثی‌سازی بمب خواسته بود به شکلی ایمن موشک 85 میلی متری ضدتانک یافت شده را منفجر کنند.

گفته می‌شود این موشک حدود 50 متری سمت راست بودای کوچک‌تر قرار داشته است. در این بیانیه آمده است که حمل آن به منطقه‌ای دیگر امن نبود و در همین حال نمی‌شد بدون توجه از کنار آن گذشت.

کد خبر 50782

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز