یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین فاش شدن این خبر که ماموران اطلاعاتی و جاسوسی آلمان نامه‌های الکترونیک (ای‌میل‌های) وزیر بازرگانی افغانستان را زیر نظر داشتند، جنجال بزرگی در روابط میان ۲ کشور و در داخل آلمان به راه انداخت.

پیش از این بعضی نشریات معتبر آلمانی مانند اشپیگل درباره فعالیت جاسوسی آلمان در افغانستان اخبار و گزارش‌هایی منتشر کرده‌بودند.

این اخبار حاکی از آن بود که ماموران جاسوسی آلمان فعالیت خبرنگاران از جمله خبرنگار نشریه اشپیگل در افغانستان را زیر نظر دارند. اما اکنون معلوم شده که فعالیت جاسوسی آلمان در افغانستان بسیار فراتر از این است و وزارتخانه‌ها و تبادلات شخصی وزرای افغان را هم دربرمی‌گیرد.

براساس این گزارش‌ها، متخصصان سرویس جاسوسی آلمان، نرم‌افزار جاسوسی را روی رایانه های وزارت بازرگانی و شخص وزیر نصب کرده‌اند که حجم وسیع اطلاعات به وسیله آن در اختیار ماموران اطلاعاتی آلمان قرار می‌گیرد.

در میان اطلاعاتی که به وسیله این نرم‌افزار منتقل شده بعضی اسناد محرمانه دولتی افغانستان هم وجود دارد.

با فاش شدن این خبر اکنون دفتر ریاست‌جمهوری آلمان تحقیقاتی را شروع کرده که هدف آن بررسی دامنه کاری جاسوسان آلمانی در افغانستان است. معلوم نیست که جاسوسان آلمانی دفتر چند وزیر دیگر افغان را تحت نظر داشته‌اند. انتشار این خبر خشم دولت افغانستان را در پی داشته‌است.

وزیر خارجه افغانستان در واکنش به این خبر گفت: این شیوه‌های کاری که خلاف قانون اساسی کشورهاست باعث شرمساری است. او گفت که کابل به‌دنبال رسوایی نیست اما چنین اقداماتی دیگر نباید تکرار شود.

وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با همتای افغان خود به خاطر این اتفاق از دولت افغانستان عذرخواهی کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس ۲ طرف در این تماس تلفنی توافق کردند که این اتفاق بر روابط آلمان و افغانستان تاثیر مخربی نداشته‌باشد.

کد خبر 50090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز