همایون حمیدزاده سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، اعلام کرد: دو دیپلمات اخراج شده ازاین کشور به هیچ عنوان اجازه برگشت به این کشور را نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد با اصرار به دولت افغانستان درصدد است2دپیلمات اروپایی را که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی افغانستان از این کشور اخراج شده بودند دوباره به محل فعالیت قبلی خود برگرداند.

مایکل سمپل (تبعه انگلستان) از اعضای اصلی هیات نمایندگی اروپا و مروین پترسون(تبعه‌ایرلند) از مشاوران بلند پایه دفتر سازمان ملل هفته گذشته به اتهام همکاری و مذاکره با طالبان دستگیر و 48 ساعت بعد از این کشور اخراج شدند.

دولت افغانستان از اخراج دو دیپلمات اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد از این کشور به سبب وارد شدن در فعالیت‌های غیر مجاز دفاع و تاکید کرد که این تصمیم قطعی است.

حمیدزاده بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد: این دو  نفر در فعالیت‌هایی وارد شده بودند که ارتباطی با شغل رسمی آنان نداشته است. طبق اعلام سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا این دونفر به تماس و کمک به شورشیان طالبان در جنوب افغانستان متهم شده‌اند.

این دو کارشناس اروپایی به‌طور مرتب به این منطقه از افغانستان تردد می‌کرده‌اند. مقام‌های سازمان ملل متحد از این قضیه به‌عنوان سوءتفاهم یاد کرده و ابراز امیدواری کرده بودند که این مسئله به سرعت رفع خواهد شد.

سخنگوی دولت افغانستان گفت: اخراج این دو نفر پیامی به جامعه بین المللی حاضر در این کشور است که دولت همه چیز را زیر نظر دارد. وی افزود: دولت به فعالیت‌های غیرمجاز با هر منشایی پایان خواهد داد.

یک مقام امنیتی افغانستان هم اعلام کرد: این دو نفر بر اساس گزارش نیروهای اطلاعاتی آمریکا دستگیر و اخراج شدند.

به گفته این مقام، بدون پشتیبانی آمریکا دولت افغانستان هرگز نمی‌توانست دستور اخراج آنها را صادر کند.

هیئت دولت افغانستان به وزیر امورخارجه این کشور وظیفه داده است تا از سازمان‌های بین‌المللی که این دو دیپلمات در آن کار می‌کردند، توضیحات بیشتری درباره فعالیت آنها بخواهد.

کد خبر 40692

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز