چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

امیررضا نوری‌زاده: پس از اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از اوایل سال جاری میلادی فشارهای خود را بر آلمان برای افزایش تعداد نیروهای خود در افغانستان شدت بخشید

این کشور اعلام کرد که میزان نیروهای خود در این کشور آسیایی را به میزان یک سوم افزایش خواهد داد و به 4500 نفر خواهد رساند [افزایش تعداد سربازان آلمان در افغانستان] اما در سیاست‌های قبلی خود مبنی بر دور نگاه داشتن آنها از منطقه جنوب افغانستان که کانون درگیری‌ها بین نیروهای ناتو و شورشیان طالبان است، تجدیدنظر نخواهد کرد.

فرانز جوزف یونگ وزیر دفاع آلمان با اعلام این خبر افزود که دولت این کشور پس از اینکه محدودیت اعزام نیرو به افغانستان که از سوی پارلمان تعیین شده بود به پایان رسید تصمیم به افزایش تعداد نیروها در افغانستان گرفت. پارلمان آلمان سقف 3500 سرباز را برای وزارت دفاع آلمان در افغانستان تعیین کرده بود اما اعتبار این قانون تا اکتبر سال جاری میلادی است.

آلمان تاکنون در برابر درخواست‌های مکرر ناتو برای اعزام سربازانش به جنوب افغانستان مقاومت کرده است .در حال حاضر بیش از 60 هزار تن از نیروهای ناتو که نیمی از آنها آمریکایی هستند در این منطقه حضور دارند و درگیری‌های شدیدی در چند ماه اخیر با نیروهای طالبان داشته‌اند.

یونگ در کنفرانس خبری افزود: منطقه تحت مسئولیت ما همچنان شمال افغانستان خواهد بود و تنها حدود 40 تن از متخصصان مخابراتی ما به منطقه جنوب اعزام خواهند شد.

همچنین میزان آموزش  نیروهای حاضر در افغانستان افزایش خواهد یافت. با این وجود اکثر تحلیلگران نظامی در موثر بودن این افزایش نیرو در کارایی نیروهای ناتو در افغانستان تردید دارند و معتقدند اگر قرار است که این نیروها به منطقه جنوب اعزام نشوند، عملا نمی‌توانند در درگیری‌ها با طالبان در افغانستان موثر باشند.

توماس والاسک یکی از تحلیلگران نظامی در مرکز تحقیقاتی در لندن در این زمینه اظهار داشت: زمانی که شما با فرماندهان در این منطقه از جهان صحبت می‌کنید آنها تاکید می‌کنند در اختیار داشتن نیروهایی اندک که امکان حضور در تمامی مناطق درگیری از جمله جنوب را داشته باشند بهتر از این است که تعداد زیادی نیرو را تنها در شمال این کشور و خارج از مناطق درگیری داشته باشند.

والاسک تاکید کرد که نمی‌خواهد با اشاره به آلمان از ارزش اقدام اخیر وزارت دفاع این کشور بکاهد و کشورهای دیگر هم از اعزام نیرو به جنوب افغانستان سر باز زده‌اند اما اگر آلمان محدودیت‌های فعلی برای اعزام نیرو به این منطقه را از بین ببرد این نیروها می‌توانند تاثیر به سزایی در نبردهای جنوب داشته باشند وی در ادامه گفت: آلمان به تنهایی می‌تواند شرایط امنیتی در جنوب را بهبود ببخشد و تنها کاری که باید انجام دهد این است که نیروهایش را از شمال به جنوب منتقل کند.

گرچه افزایش نیرو در افغانستان با موج اعتراضات مردمی در آلمان مواجه شده است و مردم این کشور به طور کلی با حضور نیروهای ناتو در افغانستان مخالفند اما به نظر می‌رسد که پارلمان آلمان با شرایط حاضر موافقت خواهد کرد چرا که با توجه به افزایش نیروهای آلمانی در ناتو، تعداد نیروهای فعال این کشور در یک ماموریت جداگانه ضد تروریسم که ناتو آن را «عملیات پایداری آزادی» نامگذاری کرده است، به شدت کاهش می‌یابد و از 1400نفر به 800 نفر خواهد رسید.

از سوی دیگر وزارت دفاع آلمان در نظر دارد که دوره حضور این نیروهای تازه نفس در افغانستان را از یک سال به 14 ماه افزایش دهد تا رقابت‌های سیاسی آلمان در سال آینده تاثیری بر روند حضور این نیروها نداشته باشد. انتخابات پارلمان آلمان در سپتامبر 2009 برگزار می‌شود.

پس از این جورج بوش در جریان دیدار از کشورهای اروپایی در دیدار با آنگلا مرکل خواهان همکاری بیشتر آلمان در افغانستان شده بود. در شرایطی که آمریکا حدود 450 تن از نیروهایش را در افغانستان از دست داده است، سیاست‌های دولت آلمان برای پرهیز از اعزام نیرو به مناطق جنوبی باعث شده تا تلفات نیروهای آلمانی به 25 تن برسد.

 نیویورک تایمز - 25ژوئن

کد خبر 56069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز