منتخب مجلس یازدهم گفت: کسانی که از بیرون قصد مدیریت مجلس را دارند خود را نشان نمی‌دهند تا بعدا مردم نتوانند از آن‌ها مطالبه داشته باشند.

فریدون عباسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، فریدون عباسی منتخب مردم کازرون در مجلس یازدهم درخصوص کاندیداتوری برای کرسی ریاست مجلس گفت: بله من در مصاحبه‌هایی که داشتم این را اعلام کردم و فکر می‌کنم که اولین نفر هستم که با صراحت این مساله را بیان کرده‌ام.

معاون رییس‌جمهور دولت دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرفداران شهردار اسبق تهران، او را به دلیل سابقه اجرایی قابل توجه گزینه مناسب ریاست مجلس می‌دانند، اظهار داشت: مجلس جایگاه اجرایی نیست و به سوابق اجرایی خیلی نیاز نیست، مجلس محل ریل‌گذاری حرکت قوای دیگر براساس قانون است.

وی ادامه داد: البته خوب است که افراد سوابق اجرایی داشته باشند تا قوانینی که تصویب می‌کنند، قابلیت اجرا داشته باشد اما از این جهت غیر از فردی که اسم بردید، افرادی که سوابق اجرایی مناسبی داشته باشند در مجلس زیاد هستند و یعنی مطمئنا شهردار یک مرکز استان چندان کمتر از شهردار تهران نیست، به این دقت کنیم چون تمام موارد اجرایی مشابه است، فقط مقیاس فرق می‌کند، جزئی‌تر بگویم تهران ۲۲ منطقه دارد و اینطور نیست که شهردار تهران کارهای اصلی را انجام دهد او ۲۲ شهردار منطقه دارد که به وی کمک می‌کنند، خب شهردار یک مرکز استان شاید ۳ یا ۴ شهردار منطقه داشته باشد اما نوع کار یکی است.

عباسی در ادامه افزود: اکنون در مجلس چند وزیر سابق از جمله وزیر راه شهرسازی یا وزیر آموزش و پرورش و یا معاون سابق رئیس‌جمهور داریم و افراد زیادی هستند که تجربه اجرایی دارند و برای قانون‌گذاری‌ که قابل اجرا باشد چیزی کم از بقیه ندارند. این افراد هم حتما در هیات رییسه می‌توانند راهگشا باشند.

نماینده کازرون در ادامه پیرامون مباحث مطرح شده در فضای مجازی از سوی برخی چهره‌های اصولگرا مبنی بر انتخاب رئیسی که در پرونده‌اش شائبه یا نقطه ضعفی نباشد گفت: اگر شائبه‌ای در پرونده فردی وجود داشت از سوی شورای نگهبان تایید نمی‌شد یعنی زمانی که احراز صلاحیت شده‌اند یعنی نکته‌ای در پرونده نداشتند که اگر داشتند تایید نمی‌شدند اما ممکن است در آینده روشن شود که فردی به دلیل اینکه در منصب اجرا بوده، یک تخلف اجرایی کرده باشد خب این تا جایی که مصونیت نمایندگی مانع برخورد قضایی شود، قابل رسیدگی است و اگر مساله حاد باشد قوه قضاییه یا کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان وارد خواهد شد.

عباسی در خصوص احتمال رایزنی با سایر وزیران دولت نهم و دهم که اکنون منتخب مجلس یازدهم هستند گفت: ما همدیگر را می‌بینیم و بحث‌هایی داریم اما تصمیم بنده برای این مساله (کاندیداتوری ریاست مجلس) یک تصمیم فردی بوده است، یعنی من دوستان را دیده‌ام، همانطور که افراد دیگری را هم ملاقات کردم و گفت‌وگوهایی داشتیم اما در مجموع تصمیم فردی من بود که به صورت مستقل داوطلب شدم تا یک جریانی که مانند خود من باشند، از من حمایت کند.

وی افزود: هر کسی ممکن است یک تعهد حزبی داشته باشد یا میثاق نامه‌ای را امضا کرده باشد، من هیچوقت میثاق نامه امضا نکردم و عضو احزاب هم نیستم اما در عین حال به همه افرادی که در کشور سابقه فعالیت در دولت‌های مختلف دارند احترام می‌گذارم؛ چرا که همه‌ آن‌ها افراد نظام هستند و حتما خدماتی نیز داشته‌اند و تلاش می‌کنم از همه افکار و تجربه‌های مختلف در چارچوب نظام کمک و بهره بگیرم.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص برخی تلاش‌ها از سوی جریان اصولگرا برای مدیریت مجلس از بیرون گفت: این مساله روال همه‌ پارلمان‌ها و مجالس است که از طریق احزاب فعالیت می‌کنند و اکثریت مجلس را به دست می‌گیرند اما در کشور ما به صورت غیرحزبی عمل می‌شود و یک سری ائتلاف‌ها در آستانه‌ انتخابات شکل می‌گیرد. ما در کشور حزب رسمی که در جامعه فعالیت کند و مردم آن‌ها را بشناسند و براساس شناخت از حزب و افرادی که توسط آن معرفی شده‌اند رای بدهند، نداریم و این ائتلاف‌ها که شکل می‌گیرد اینگونه نیست که افراد لزوما پایبند به آن باشند، ائتلاف‌ها نگاه می‌کنند به اینکه چه کسی رای‌آور است و از آن فرد حمایت می‌کنند. 

وی ادامه داد: هرکسی که یک تشکیلات از بیرون او را حمایت کند، می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در کشور ما جریان‌هایی در بیرون هستند و قصد مدیریت مجلس را دارند که معمولا خود را نشان نمی‌دهند تا بعدا مردم نتوانند از آن‌ها مطالبه داشته باشند.

کد خبر 503142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha