همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری اسلامی ایران که به پاکستان سفر کرده است با نخست‌وزیر این کشور دیدار و در خصوص مناسبات دو طرف گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (9 اردیبهشت) در دیدار یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان با وی تاکید کرد که ملت و دولت ایران همواره دوستدار توسعه مناسبات و روابط خود با پاکستان است.

احمدی نژاد با اشاره به اشتراکات فرهنگی ، سیاسی و تاریخی دو ملت ایران و پاکستان تصریح کرد: ما یک روح در دو جسم هستیم و خوشبختانه روابط دو کشور همواره رو به رشد و صمیمانه بوده است .

رییس جمهوری خطاب به یوسف رضا گیلانی افزود: قطعا با وجود شما در پست نخست وزیری این امید ایجاد شده است که روابط تهران و اسلام آباد با سرعت بیشتری گسترش یابد.

 استقبال از مشارکت چین در پروژه خط لوله صلح 

احمدی نژاد با تاکید براینکه هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور وجود ندارد ،اظهار داشت: ایران آماده نهایی کردن پروژه خط لوله صلح است و ما از مشارکت احتمالی چین در این پروژه استقبال می‌کنیم .

رییس جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌های تهران و اسلام آباد در حوزه انرژی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با سفر وزیر نیرو ایران به پاکستان قرارداد صادرات برق به این کشور نهایی شود. 

دعوت از نخست وزیر پاکستان ‌

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از سفر رییس جمهوری و هیات عالیرتبه ایرانی به کشور متبوعش، بر گسترش بیش از پیش سطح روابط و مناسبات دو کشور تاکید کرد.

گیلانی تصریح کرد: ایران همواره کشوری مهم برای پاکستان بوده و اجازه نمی دهیم به خاطر گسترش مناسبات اسلام آباد با سایر کشورها روابط با تهران مخدوش شود.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در حوزه‌های انرژی و برق استقبال و ابراز امیدواری کرد که قرارداد خط لوله صلح هرچه زودتر نهایی شود زیرا با این اقدام ملت پاکستان خوشحال خواهند شد.

گیلانی در پایان بر حق ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای تاکید کرد.

احمدی نژاد پس از دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر پاکستان و حضور در ضیافت ناهار نخست وزیر پاکستان، اسلام آباد را به مقصد کلمبو پایتخت سریلانکا ترک خواهد کرد.

پیش از دیدار احمدی نژاد و گیلانی مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و پاکستان به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد و پرویز مشرف روسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان روز دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری پاکستان برگزار شد .

احمدی نژاد صبح دوشنبه در اولین مرحله از سفر خود به شبه قاره شامل سه کشور پاکستان، هندوستان و سریلانکا در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی وارد فرودگاه چکلاله در حومه اسلام آباد شد.

رییس جمهوری در محل کاخ ریاست جمهوری پاکستان از سوی مشرف مورد استقبال رسمی قرار گرفت و سپس دو رییس جمهوری در دیداری خصوصی حدود یک ساعت در باره مسایل دو جانبه،منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کردند.

کد خبر 50223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز