سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

عالی‌ترین مقام سیاسی اریتره مهمان ایران است. کشوری که هنوز سفارتی در تهران ندارد اما به گفته رئیس‌جمهورش «شریک مناسبی» را یافته است و به‌دنبال استفاده از سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان در برنامه توسعه کشورش است.

محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه میزبان دو مهمان از آفریقا بود؛ « اسیاس افورکی» رئیس‌جمهور اریتره و «باب دیوب» رئیس مجلس سنگال.

توجه ویژه ایران به آفریقا در دیدارهای چند وقت اخیر مقامات ایرانی و آفریقایی متبلور شده است، موضوعی که با برنامه ریزی و تعیین چشم‌اندازی مشخص می‌تواند زمینه انتفاعی دو سویه را برای ایران و کشورهای آفریقایی فراهم آورد.

بدون شک نباید کشورهای آفریقایی که ایران قصد افزایش تعاملات با آنان دارد،  محدود به چند کشور خاص شود و در عین حال ورود بدون ضابطه و غیرهدفمند به آفریفا نیز نمی‌تواند فایده‌ای جز خسارت بلندمدت و از دست رفتن بازاری نافع داشته باشد.

اشاره روز گذشته احمدی‌نژاد به « تدوین برنامه مشخص و جامع از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه و افزایش روابط جمهوری اسلامی ایران و اریتره » یادآوری ضرورت ترسیم نقشه‌ای برای تنظیم روابط و مناسبات براساس منافع ملی با آفریقاست.

روسای جمهوری اسلامی ایران و اریتره عصر دوشنبه به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد و اسیاس افورکی در نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به ناتوانی قدرت‌های زورگو در حل بحران‌های جهانی تصریح کردند: همبستگی و همکاری کشورها و ملت‌های مستقل، عدالتخواه و صلح دوست برای حل بحران‌ها و مسائل جهانی ضروری است.

در نخستین دور مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و اریتره روسای جمهوری دو کشور ظرفیت‌های همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های اقتصاد، انرژی، کشاورزی و صنعت بررسی کردند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات با تأکید بر اینکه قدرت‌های بزرگ در مسیر دستیابی ملت‌های مختلف به استقلال و آزادی مانع ایجاد می‌کنند، گفت: امروز فرصت خوبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها میان کشورهای مستقل فراهم شده زیرا شرایط به‌طور کامل تغییر کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه محدودیتی برای توسعه روابط دو جانبه میان ایران و اریتره وجود ندارد، خاطر نشان کرد: همکاری و همگامی با همه کشورهای مستقل از جمله اریتره، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمادگی ایران برای انتقال تجربیات به ملت‌های مختلف، خاطر نشان کرد: باید با تدوین برنامه مشخص و جامع از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه و افزایش روابط جمهوری اسلامی ایران و اریتره استفاده کرد.

رئیس‌جمهور اریتره نیز در این مذاکرات با تأکید بر اینکه راهبرد و سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا همواره در جهت ایجاد چالش و عدم‌ثبات در جهان بوده است، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منجر به بیداری ملت‌ها و جلوگیری از روند سلطه‌ قدرت‌های زورگو از جمله آمریکا بر منابع ملت‌های مختلف شده است.

اسیاس افورکی با اشاره به مبارزات و ایستادگی ملت اریتره در برابر استعمارگران، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران الگوی کشورها و ملت‌های مختلف در زمینه ایستادگی مقابل زورگویان جهانی است و از این‌رو خواستار توسعه مناسبات و همکاری‌ها با ایران هستیم.

رئیس‌جمهور اریتره با اشاره به دستاوردها و تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: اریتره علاقه‌مند به افزایش و گسترش روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سرمایه‌گذاری، استحصال معادن، انرژی، کشاورزی، سیاست و صنعت است.

مهمان سنگالی

رئیس‌جمهور روابط ایران و سنگال را برادرانه و دوستانه و با علائق و دیدگاه‌های مشترک دانست و گفت: دو کشور دارای روابط مستحکم و رو به گسترش هستند و به همین خاطر هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه وجود ندارد.

‌دکتر محموداحمدی‌نژاد در دیدار باب دیوب رئیس مجلس سنگال، با اشاره به جایگاه برجسته سنگال در قاره آفریقا، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای آفریقایی به‌ویژه با کشور دوست، سنگال است.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین توسعه همکاری‌های پارلمانی دو کشور را به نفع دو ملت دانست و در ادامه آمادگی کشورمان را برای تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌ها و انتقال تجربیات خود به سنگال اعلام کرد.

باب دیوب رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام‌های گرم عبدالله‌واد، رئیس‌جمهور، دولت و ملت سنگال برای دولت و ملت ایران، دیدار و مذاکرات خود را با مقام‌های بلندپایه کشورمان خوب و سازنده توصیف کرد.

وی هدف از سفر خود به ایران را توسعه همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه تقویت و تحکیم همکاری‌های پارلمانی دو کشور در جهت منافع ملت‌های ایران و سنگال دانست و گفت: دولت و ملت سنگال برای توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائلند.

وی در ادامه با اعلام حمایت از توسعه روزافزون همکاری‌های دوجانبه، خواستار انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه کشاورزی در کشورش شد.

کد خبر 52464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز