جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های تاریخی و زیبای ایران، غذاهای محلی خوش‌طعمی دارد که برخی از آن‌ها از شهرت ملی برخوردار است.

خورشت خلال

همشهری‌آنلاین: استان کرمانشاه علاوه بر داشتن آثار باستانی همچون طاق بستان، کتیبه بیستون، تنوع آب وهوایی، ایل‌ها و قومیت‌های مختلف، غذاهای خوشمزه‌ای نیز دارد که تعدادی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

خورش خلال

یکی از محبوب‌ترین غذاهای این استان، خورش خلال است که خیلی‌ها در سفر به کرمانشاه، طعم بی‌نظیر آن را امتحان می‌کنند.

البته چیزی که باعث شده این غذا محبوبیت پیدا کند، خوراکی‌های خوش‌طعم کرمانشاه و همینطور شیوه آشپزی خاص آشپزان این استان است.

مواد لازم برای درست‌کردن این غذا عبارت است از: گوشت، زرشک، خلال بادام، رب ‌گوجه ‌فرنگی، کره، پیاز، گلاب، زعفران و چوب دارچین.

معمولا این خورش به همراه برنج، سبزی خوردن و ماست سرو می‌شود. برای تزئین آن از خلال پسته و برای ‌کمی طعم ترش پیدا کند از لیمو عمانی استفاده می‌کنند.

هلو کباب

یکی دیگر از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی این استان، هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاه است که طعم منحصربه‌فردی دارد. به نظر می رسد این غذا به دلیل شکل ظاهری‌اش در هنگام سرخ شدن به این نام معروف شده است.

مواد لازم برای درست کردن هلو کباب، گوشت، لپه، گردو، کشمش، سیب‌زمینی نیم‌پز، روغن، تخم‌ مرغ، رب گوجه ‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، آبلیمو و شکر است.

طعم خوشمزۀ این غذا ارزش وقت زیاد برای پخت آن را دارد. هلو کباب به همراه نان تازه و سبزی خوردن میل ‌می‌شود.

کوفته نخود

یکی از غذاهای محبوب کرمانشاهی کوفته ریزه یا کوفته نخود است که حتی اگر تا به حال آن را نخورده باشید، اسمش را احتمالاً شنیده‌اید. این غذا در بین خانواده‌های کرمانشاهی بسیار معروف است و معمولاً زیاد پخته می‌شود.

مواد لازم برای درست کردن این غذا شامل نخود پخته شده، گوشت چرخ ‌کرده، مغز ‌گردو، آرد، پیاز و سبزی‌های معطر شامل جعفری، نعناع، مرزه و ترخون است.

 این غذا در عین حال که بسیار خوشمزه است، مقوی هم است و بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

دست‌پیچ

یکی دیگر از کوفته‌های معروف کرمانشاه، دست‌پیچ است که با داشتن دو خوراکی برگه‌ قیسی و گردوی تازه، طعم دلنشین و خوشمزه‌ای به خود می‌گیرد.

مواد لازم برای برای درست کردن این غذا عبارت است از: گوشت چرخ‌ کرده، برگه قیسی، گردوی خرد شده، کشمش، رب گوجه‌ فرنگی، پیاز، لپه‌ پخته، روغن، آبلیمو و شکر.

سیب ‌پلو

در استان کرمانشاه نوع خاصی از پلو به اسم سیب پلو درست می‌شود که ماده اصلی آن به غیر از برنج، سیب زمینی است.

مواد لازم برای تهیه این غذا، سیب زمینی، برنج، گوشت‌ چرخ‌ کرده، کشمش، پیاز، زعفران، خرما و کره است.

اضافه کردن خرما و کشمش به این غذا باعث مقوی و خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

کوفته‌ شیرین

کوفته شیرین نیز یکی دیگر از کوفته‌های خوشمزه کرمانشاهی است که برای درست کردن آن از برنج، گوشت چرخ‌ کرده، تخم ‌مرغ، شکر، نعناع خشک، سرکه و پیاز استفاده می‌شود.

سوپ ترخینه

این سوپ همانند یک مادۀ دارویی می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی مفید باشد.

دو مادۀ اصلی سوپ ترخینه، گندم و دوغ است که به صورت گلوله‌های خشک شده و آماده عرضه می‌شود و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد.

مواد لازم برای درست کردن این غذای محلی، اسفناج خرد شده، لپه، عدس، پیاز، آب مرغ و ترخینه است.

چلو گوشت

چلو گوشت یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایران است که در هر منطقه با روش‌های خاصی تهیه و آماده می‌شود.

برای تهیه چلو گوشت کرمانشاهی از برنج، گوشت ماهیچه، روغن زیتون، نمک، هل، گلپر، چوب دارچین، برگ بو، پیاز، زرشک، زنجبیل، تخم گشنیز، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

در پایان بر روی این غذا مقداری روغن کرمانشاهی ریخته می‌شود که عطر و طعم خارق‌العاده‌ای به آن می‌دهد.

کد خبر 502149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha