منطقه ۲۲ به دلیل وجود مجتمع‎های تجاری و مال‌های بزرگ از جمله بام‌لند و ایران‌مال از مناطق اقتصادی شهر تهران است اما همه شهروندان این تکه از پایتخت از کاسب تا کارگر و کارمند خطرش ویروس کرونا را جدی گرفته‌اند وخانه نشینی را بر بیماری ترجیح می‌دهند برای همین یکی از مناطق کم خطر در زمینه ابتلا به بیماری و درنقشه میزان ریسک مناطق تهران به رنگ سفید است.

منطقه22

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: شهروندان منطقه ۲۲ برای اینکه قطع کننده زنجیره انتقال کرونا باشند تصمیم گرفته‌اند در خانه بمانند و در خانه‌هایشان را روی ویروس کرونا بسته‌اند.آنها از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کرده و  فعالیت هایشان را در خارج از خانه به حداقل رسانده‌اند. این موضوع را می توان از خلوتی خیابان‌ها و مراکز عمومی مانند بوستان ها، تعطیلی مراکز تجاری و مغازه ها به خوبی دید.

  • مهار کرونا به روش مدیریت شهری

علاوه بر همیاری شهروندان، مدیریت شهری منطقه هم کنار اهالی ایستاده و با انجام اقدامات مؤثر به مهار این بیماری در منطقه کمک می کند.  قطب گردشگری پایتخت با همکاری دوسویه شهروندان و مدیریت شهری جزو منطقه های نسبتاً سفید از نظر شیوع ویروس کرونا بوده است. «علیرضا خامسیان» مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲ درباره فعالیت های مدیریت شهری برای مهار کرونا در این منطقه می گوید: «مدیریت شهری منطقه از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس وارد عمل شد و در حوزه‌های سلامت، خدمات اجتماعی، امور داوطلبانه و آموزش‌های شهروندی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است تا بتواند از میزان ابتلا اهالی به کرونا در این منطقه  بکاهند. تمام برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، همایش ها و نشست های عمومی منطقه لغو شد. مجموعه های ورزشی، خانه های کودک و فعالیت های عمومی سراهای محله هم تعطیل شدند. البته سراهای محله و خانه های سلامت منطقه هم برای ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا همچنان فعال است. در همین زمینه رویکرد برنامه های نوروزی شهرداری تغییر کرد و برنامه های دیگری با محوریت در خانه ماندن اهالی با عنوان نوروزخانه تدارک دیده شد.» خامسیان می افزاید: «انجام کمک‌های حمایتی از کودکان کار و خیابان به ویژه کودکان زباله‌گرد در دستور کار منطقه۲۲ قرار گرفت. بخشی از این خدمات درمانی و توزیع بسته‌های بهداشتی شامل دستکش، ماسک، صابون و اسپری ضدعفونی کننده دست با همکاری خیران و افراد داوطلب ارائه شد. همچنین خانه های سلامت منطقه اصول و رعایت برخی نکات بهداشتی را به نانوایی ها آموزش دادند. نپرداختن پول نقد، استفاده از کارتخوان، استفاده از انبر برای تحویل نان و رعایت نکات بهداشتی توسط نانوایان و رعایت فاصله اجتماعی در منطقه از جمله مباحث آموزشی به آنها بود.» به گفته او عملیات ضدعفونی کردن معابر توسط معاونت خدمات شهری منطقه، آتش نشانی، سپاه و بسیج  به صورت مستمر در حال انجام است. همچنین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز توسط معاونت اجتماعی منطقه۲۲ به بیمارستان ها و مراکز درمانی واقع در منطقه اهدا شد.

  • خودمراقبتی بهترین راه پیشگیری از  شیوع ویروس کرونا

خودمراقبتی بهترین راه پیشگیری از ویروس کروناست. در همین زمینه شهرداری منطقه ۲۲ برای افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند از قبیل راننده های اتوبوس، تاکسی، مددکاران اجتماعی، کارگران فضای سبز و خدمات شهری، میدان های میوه و تره بار و همه شهروندانی که از این مجموعه ها استفاده می کنند محتوای آموزشی مرتبط با نیازهای هر واحد تولید و منتشر کرده است. با پیگیری و تشکیل جلسات کارشناسی مستمر اداره سلامت منطقه۲۲ با مجموعه اداره بهداشت غرب تهران شیوه‌نامه تخصصی نحوه ضدعفونی و مقابله با ویروس کرونا مرتبط با نیازهای مدیریت شهری تدوین و ابلاغ شده است. همچنین قبل از شیوع این ویروس دوره های آموزشی پیشگیری از ویروس کرونا برای شهروندان در مدارس، مساجد و خانه‌های سلامت برگزار شد و پس از شیوع، آموزش‌ها در قالب تولید محتوای آموزشی و توزیع در قالب پوستر و فضای مجازی ادامه پیدا کرد. همچنین تمامی نیروهای خدماتی و کارگران خدمات شهری، آتش نشانی وکلانتری به صورت حضوری توسط مربیان آموزشی خانه‌های سلامت و کارکنان شهرداری تهران به صورت غیرحضوری آموزش دیدند.

  • همه علیه کرونا

با توجه به فعال نبودن مراکز و مجتمع های تجاری، بازار بزرگ ایران به دلیل شرایط ویژه کشور برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، داوطلبانه مرکز نمایشگاهی خود را همراه با تجهیزات و تخت بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی در اختیار شبکه بهداشت و درمان کشور قرار داده است و اکنون بیماران بسیاری در این پایگاه سلامت بستری، درمان و ترخیص می شوند. مسئولان این مرکز اعتقاد دارند بیماری کرونا در کشور به یک معضل و بحران ملی تبدیل شده است. به همین علت همانگونه که در دوران دفاع مقدس همه مردم وظیفه داشتند با حضور در میدان نبرد علیه دشمن بجنگند و از خاک و وطنشان دفاع کنند و با کمک یکدیگر آن بحران پشت سر گذاشته شد اکنون هم باید در بحران بیماری کرونا همین نوع نگاه را داشته باشیم. اگر از شیوع این بیماری و ابتلای شهروندان به آن جلوگیری نکنیم، این بیماری به مراتب خطرناک‌تر و فاجعه‌آمیزتر از بحران جنگ خواهد بود. طبیعی به نظر می آید که یک قیام ملی صورت بگیرد و همه به هم کمک کنند. این اقدام به نوعی وظیفه شرعی، قانونی، عرفی و ملی ما نسبت به همدیگر است. به همین دلیل مرکز ایران مال در راستای مسئولیت‌های اجتماعی اش همانطور که در شرایط عادی برای فرهنگسازی شهروندان درباره موضوعات مختلف از جمله آشغال نریختن یا احترام گذاشتن به پدر و مادر کلیپ می سازد، اکنون تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی را هم بخشی از رسالت و مسئولیت اجتماعی اش می داند.

  • مال‌ها تعطیل‌اند

مراکز خرید و تجاری در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس از جمله جاذبه های تفریحی و گردشگری غرب پایتخت است که به دلیل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع آن ابتدا مراکز تجاری این بخش مانند بام لند تعطیل شد و سپس با مسدود شدن بوستان، فعالیت در آن به صفر رسید. به گفته «مرتضی احمدی» مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران به دلیل اینکه ۲۰ درصد مراجعه شهروندان به دریاچه، سالانه از اواخر اسفند ماه تا اواسط فروردین صورت می گرفت و از طرف دیگر پیش از اعلام تعطیلی دریاچه نیز استقبال شهروندان و میزان درآمد، عملاً به صفر رسیده بود بنابراین میزان درآمد از دست رفته صنوف و خدمات تفریحی و گردشگری دریاچه و شرکت عمرانی کارکنان که تأمین هزینه های نگهداشت دریاچه را برعهده دارد بیش از مدت زمان تعطیلی آن خواهد بود. هرچند در مدتی که اصناف و مجتمع های تجاری اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس تعطیل هستند، اجاره‌ای از آنها دریافت نخواهد شد اما با توجه به میزان بالای خسارت و کاهش درآمد، تلاش برای تأمین منابعی برای بخشودگی بیشتر صنوف در پرداخت اجاره ها و سایر بخش ها ادامه دارد و ممکن است این تعطیلی ۲،۳ ماه برای دریاچه و صنوف وجود داشته باشد. 


 

کد خبر 501274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha