تحقیقات علمی در زمینه انتقال سطحی ویروس کرونای جدید - بویژه از چاپخانه و محصولات کاغذی - نشان داد هیچگونه انتقالی از سطوح متخلخل مشاهده نشده و به دلیل استریل بودن جوهر و فرآیند تولید کاغذ، روزنامه حتی ایمن‌ترین است.

روزنامه های چاپی

به گزارش همشهری آنلاین، INMA (انجمن بین‌المللی رسانه‌های خبری) نوشت: به گفته پزشکان و دانشمندان برتر جهان، هرگز گزارشی مبنی بر انتقال بیماری کووید۱۹ از یک روزنامه چاپی، مجله چاپی، نامه چاپی یا بسته چاپی ثبت نشده است.

در شرایط این پاندمی بی‌سابقه جهانی (شیوع ویروس کرونای جدید) به طور طبیعی یک پارانویا (بدگمانی و ترس ذهنی) در مورد لمس اشیا وجود دارد؛ با این حال در روزهای اخیر، INMA برای بررسی این افسانه در حال پخش، که ویروس کرونا از سطوح چاپی قابل انتقال است، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت پژوهش کرده است.

بنابراین آنچه را که INMA در این مورد میداند به شما ارائه می‌کنیم:

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد میزان امنیت دریافت بسته از منطقه‌ای که شیوع ویروس گزارش شده است می گوید: "احتمال اینکه یک فرد آلوده کالاهای تجاری را عفونی کند کم است و خطر ابتلا به ویروسی که باعث بیماری کووید۱۹ می‌شود از بسته‌ای که جابجا شده ودر معرض شرایط مختلف و دماهای گوناگون بوده پایین است. "

شرکت بهداشت و درمان هارتفورد با صراحت بیشتری گفت: "نگران تحویل گرفتن وسایل در خانه خود نباشید. ویروس کرونای جدید دوام زیادی بر روی اشیاء ندارد. "

مرکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) میگوید: "ممکن است فرد با لمس کردن سطحی که ویروس آن را آلوده کرده به بیماری کووید۱۹ مبتلا شود اما این شیوه اصلی انتشار ویروس تلقی نمی‌شود. "

اظهارات WHO و CDC با کمی احتیاط همراه است که در شرایط فعلی منصفانه به نظر می‌رسد. با این وجود، واقعیت این است که هیچ  موردی از انتقال توسط محصولات چاپی رخ نداده است.

مطالعه ای از موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH)، مراکز کنترل بیماری ها (CDC)، دانشگاه کالیفرنیا-لس‌آنجلس (UCLA)و دانشمندان دانشگاه پرینستون که هفته گذشته در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد نشان داد کوروناویروس جدید پایداری متفاوتی در سطوح مختلف دارد. در میان مواد مختلفی مانند هواپخش‌ها (آئروسل)، پلاستیک، فولاد ضد زنگ، مس و مقوا، کمترین میزان انتقال کروناویروس از طریق مس به دلیل آرایش اتمی آن و مقوا، احتمالا، به دلیل ماهیت متخلخل آن است. 

باتوجه به این واقعیت که انتقال این ویروس توسط ذرات معلق در هوا انجام می‌شود، محققان با شبیه‌سازی این فرایند، میزان دوام ویروس در سطح آلوده را اندازه‌گیری کردند.

ویروس کرونای جدید در سطوح صاف و غیر متخلخل بیشترین دوام را دارد. محققان دریافتند این ویروس پس از سه روز بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ همچنان موجود است.

البته این واقعیت به همان اندازه‌ای که به نظر می‌رسد ناخوشایند نیست زیرا قدرت ویروس هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به سرعت کاهش می یابد. این ویروس با گذشتن هر ۶۶ دقیقه، نیمی از توان خود را از دست می‌دهد، به این معنا که با گذشت سه ساعت از اولین انتقالش بر روی یک سطح، میزان عفونت‌زائی آن به یک هشتم کاهش می‌یابد.

پژوهشگران اعلام کردند با گذشت شش ساعت، تنها ۲درصد از توان اصلی این ویروس باقی است. این مطالعات نشان داد که ویروس بعد از ۲۴ ساعت روی مقوا نمانده نبود و خبر خوب اینکه، مانند پلاستیک و فولاد ضد زنگ، با مرور زمان و در معرض هوا قدرت عفونت زائی آن کاهش می یابد.

در مورد روزنامه، که بسیار متخلخل‌تر از مقوا است، احتمال زنده ماندن ویروس حتی کم تر نیز هست.

واشنگتن پست در مقاله‌ای این مطالعه را از منظر انسانی مورد بررسی قرار داد و افزود در فضای باز و بر روی یک سطح بی جان، ویروس به تدریج توانایی عفونی خود را از دست می دهد. به عنوان مثال ممکن است خشک شود یا ممکن است در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید تخریب شود.

فردی که عطسه می کند هزاران ویروس را در محیط پیرامون خود منتشر می کند و برخی از این ویروس ها ممکن است روزها زنده بمانند. با این وجود احتمال آلوده شدن فردی که با بقایای آن عطسه تماس پیدا می کند با گذشت زمان کاهش می یابد، زیرا بیشتر عفونت ها در نتیجه بار زیاد ویروسی بیماری زا خواهند بود. "

گری ویتاکر، متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه کرنل گفت: "معمولاً ارتشی از ویروس ها لازم است تا دفاع طبیعی بدن انسان را بشکنند" به این معنی که انتقال سطحی، احتمال بسیار پایینی برای نشر آلودگی ویروسی دارد.

جورج لومونسوف، ویروس شناس مرکز جان اینس که از زیست شناسی مولکولی برای مطالعه اجتماع و خواص ویروس ها در انگلستان استفاده می کند، ایده انتقال از طریق روزنامه را رد کرد و افزود: "روزنامه ها به دلیل نحوه چاپ آنها و روندی که طی کرده اند بسیار  استریل هستند. به طور سنتی، مردم به همین دلیل فیش اند چپیس های خود را در آنها می پیچیدند. بنابراین فرایند به کار گیری جوهر و چاپ، آنها را در واقع کاملا استریل می کند و شانس انتقال بیماری از این طریق بینهایت کم است. "

ناشران واکنشهای گوناگونی نسبت به  این نگرانی ها نشان می دهند از جمله:

  • تحویل در خانه: ضد عفونی کننده دست و دستمال مرطوب در اختیار کارگران قرار گرفته و روزنامه ها را در خارج از ساختمان ها می گذارند.
  • توزیع کنندگان سطح شهر: دستکش، ماسک و ضد عفونی کننده روزنامه ها، ملزوماتی هستند که در اختیار توزیع کنندگان و فروشندگان سطح شهر قرار گرفته است.
  • اطلاع رسانی در مورد فرآیندهای چاپ: وال استریت ژورنال نسخه جدیدی را چاپ کرد و با اشاره به اینکه اکثر روند تولید کاغذ اتوماتیک است به کم بودن ریسک انتقال بیماری از این طریق پرداخته است.
  • انتشار نسخه دیجیتال: ناشران روی خدمات ماکت دیجیتالی خود برای کسانی که هنوز در مورد روزنامه نگران هستند تأکید می کنند.
  • عرضه در کیسه پلاستیکی: یکی از مهمترین نکته های جالب توجه این بود که در حالی که در سالهای اخیر بسیاری از ناشران مصرف پلاستیک را کاهش داده اند، به نظر می رسد در شرایط فعلی ممکن است برای تحویل با کیفیت در بعضی از بازارها ضروری باشد. با تاکید بر این نکته که تا کنون هیچ نمونه ای از پلاستیک حامل ویروس گزارش نشده است.

به عبارت دیگر، علاوه بر تحقیقات علمی در مورد سطوح متخلخل و استریل بودن روزنامه، ناشران اقدامات دیگری را انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که تا زمان رسیدن محصول به مشتری، روزنامه های چاپی به صورت محافظت نشده لمس نمی شوند.

به عنوان نتیجه می توان گفت:

تمام شواهد علمی نشان می دهد که سطوح کاغذی متخلخل، که شامل روزنامه نیز می شود، نسبت به انتقال ویروس کرونای جدید مصون هستند.

تاکنون هیچ حادثه ای از انتقال کووید۱۹ از طریق روزنامه گزارش نشده است. 

تحقیقات علمی اولیه در مورد انتقال ویروس از سطوح بی جان نشان می دهد که ویروس روی سطوح متخلخل کمترین قدرت را در کمترین زمان دارد.

روزنامه ها به دلیل جوهر و روند چاپی که طی می کنند حتی استریل تر هستند.

ناشران با اقدامات احتیاطی بهداشتی و ایمنی در کارخانه های چاپ ، مراکز توزیع ، دکه های روزنامه فروشی و تحویل منازل ، از مشتریان محافظت می کنند.

در پایان مراقب باشید که ناخواسته دچار ترسهایی که هیچکدام از آنها شواهد علمی لازم را ندارند نشوید.

کد خبر 499249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha