ویروس «کرونا» علاوه بر جسم، روح افراد را هم تخریب می کند. دردهای جسمی مبتلایان با مصرف دارو و مراقبت های پزشکی و رعایت اصول بهداشتی التیام می یابد،اما برای بهبود شرایط روحی بیماران دارو تجویز نمی شود و مشاوره روانشناسی ضرورت پیدا می کند. کاری که این روزها «بنفشه حیرت نگاری»، روانشناس بالینی، ساکن منطقه ۶ ،بدون چشمداشت مادی انجام می دهد.

بنفشه حیرت نگاری

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: بیماران مبتلا به ویروس «کووید ۱۹»، پس از طی مراحل درمان و گذراندن دوران نقاهت بهبود می یابند و به زندگی عادی باز می گردنند. به گفته بنفشه حیرت نگاری، روان شناس بالینی هم محله ای، این افراد در زمان ابتلا از جنبه روحی هم دچار آسیب می شوند و نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند.

او در گفت و گو با خبرنگار همشهری محله گفت: «حفظ روحیه و افزایش اعتماد به نفس در غلبه به هر بیماری از جمله کرونا موثر است. اگر مبتلایان روحیه خود و امید به زندگی شان را از دست بدهند، آسیب های بیشتری می بینند و این روند درمان را طولانی تر می کند. »

به گفته حیرت نگاری، نه تنها تقویت روحیه فرد مبتلا در زمان بیماری و همچنین پس از بهبودی، لازم و ضروری است،بلکه «علاوه بر فرد مبتلا، اعضای خانواده هم نیاز به تقویت روحیه دارند و استفاده از مشاوره روان شناسان برایشان لازم است. »

این روانشناس بالینی  ادامه داد: «این روزها که همه به ویژه حافظان سلامت برای کمک به همنوعان دست به کار شده اند، بنده هم تصمیم گرفتم از تخصصم برای مشارکت در این جهاد ملی استفاده کنم.»

مبتلایان به بیماری کرونا و اعضای خانواده شان می توانند رایگان از مشاوره های این روانشناس بالینی بهره مند شوند. برای این کار کافی است با شماره ۰۹۱۰۱۵۸۶۲۹۲ تماس بگیرند.

هم چنین مشاوره های فردی و گروهی به همت این روانشناس  ساکن منطقه 6 ارائه می شود. حیرت نگاری در ادامه تاکید کرد: «برای ترغیب شهروندان به ماندن در خانه و شکست کرونا، در زمینه خدمات مشاوره غیرحضوری و تلفنی نیز در خدمت شهروندان هستم. »

  • با کاهش اضطراب سیستم دفاعی بدن را تقویت کنید

حیرت نگاری در ادامه به برخی از راهکارهای روانشناختی  مدیریت استرس و اضطراب در بیماران مبتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «نکته اول که مهم است آگاهی از حقیقت بیماری کرونا است. هر قدر میزان اضطراب و استرس فرد مبتلا در برابر بیماری بالاتر رود، سطح دفاعی و ایمنی بدنشان پایین تر می آید ؛بنابراین برای بالا بردن سطح دفاعی بدن نباید به اضطرابشان اجازه گسترش دهند.»


او ادامه داد: «مبتلایان باید باور داشته باشند که با قدرت درونی توان مبارزه و مقابله با این بیماری را دارند و به هیچ وجه تسلیم ویروس نشوند. این واگویه و نهیب ها را مرتب با خود تکرار کنند و اجازه ندهند روحیه مقاومت و مبارزه شان تضعیف شود.»
روانشناس هم محلی به اهمیت نقش مراقبین و افراد خانواده فرد مبتلا هم اشاره و عنوان کرد: «به مراقبین و اعضای خانواده توصیه می کنم اجازه ندهند نگرانی ها و اضطراب‌های آنان به فرد مبتلا منتقل شود و در عوض با خوشروئی و مهربانی و آرامش روحیه مبارزه و مقاومت و بهبود یافتن را به فرد مبتلا منتقل کنند.»
به گفته حیرت نگاری ،گوش دادن به حرف ها و نگرانی های مبتلایان و انرژی مثبت دادن به آنها از سوی مراقبین بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 497764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha