شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

سامانه تشخیص پنومونی (ذات‌الریه) کووید ۱۹ علاوه بر دقت بالا در بررسی عکس سی‌تی‌اسکن و ارزیابی حجم عفونت ریه بیماران مبتلا به کرونا، بانک عظیمی از اطلاعات را نیز در خود ذخیره می‌کند و می‌تواند به تمام جهان خدمات ارائه دهد.

دکتر علیرضا زالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران با حضور در مراسم رونمایی از «سامانه تشخیص پنومونی (ذات‌الریه) کووید ۱۹» گفت: جای تشکر و قدردانی است که متخصصان و فعالان علمی ما در کنار پزشکان و پرستاران خط مقدم مباره با بیماری کرونا در حال فعالیتند و در این زمان ما شاهد شکل‌گیری فرهنگ تازه‌ای از همکاری و همراهی علمی هستیم.

وی بیان کرد: این فرهنگ تازه باعث ‌شد در کشور برای مبارزه با بیماری نیازسنجی صورت بگیرد و به دنبال این نیازسنجی‌ها تیم‌های علمی و پژوهشی ما آن‌ها را رفع ‌کردند.

زالی توضیح داد: علم اثبات کرده است که سی‌تی‌اسکن موثرترین روش غربالگری بیماری کروناست، اما می‌دانیم این نوع غربالگری برای عموم نیست و فقط برای افراد مشکوک مصداق دارد تا در نهایت بیماری یا عدم بیماری آن‌ها به اثبات برسد.

وی ادامه داد: این روش تشخیص حساسیت بسیار بالایی دارد و همین حساسیت باعث می‌شود ضریب خطای آن بسیار پایین بیاید همچنین ویژگی‌های اثباتی در این سامانه اختصاصی‌تر از روش‌های دیگر است و این موضوع باعث می‌شود نسبت به سایر نسخه‌های متعارف جهانی جلوتر باشد.

فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران افزود: مهم‌ترین و برترین ویژگی این سامانه نحوه استفاده و گستره کاربری آن است. وقتی تعداد مراجعان بالاست ممکن است دقت پزشکان پایین بیاید یا اصلا به رادیولوژیست دسترسی نداشته باشیم. با توجه به اهمیت نتایج سی‌تی‌اسکن برای اثبات بیماری همین سامانه به کمک ما می‌آید در واقع این سامانه ابزار پزشکی از راه دور است.

وی گفت: همچنین بررسی تغییرات عکس سی‌تی‌اسکن به دقت بالایی نیاز دارد و ممکن است به چشم رادیولوژیست نیاید، اما این نرم‌افزار با دقت بالایی که دارد توان ارزیابی این تغییرات را دارد.

زالی خاطرنشان کرد: ارزیابی حجم عفونت ریه هم موضوع دیگری است که برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا اهمیت بسزایی دارد و این سامانه توان ارزیابی این حجم را دارد.

فرمانده ستاد مدیریت کرونا توضیح داد: این سامانه در حین انجام فعالیت، بانک عظیمی از اطلاعات را هم در خود ذخیره می‌کند و به آرشیوی ارزشمند برای بررسی و پژوهش‌های لازم تبدیل می‌شود. پشتوانه این تحقیقات تکنیک هوش مصنوعی و تکنیک یادگیری ژرف در سامانه خواهد بود که سامانه را به یک نسخه پیش‌بینی‌کننده تبدیل می‌کند.

زالی توضیح داد: امروز که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری اجازه رونمایی از این سامانه داده شد، تمام آزمایش‌های و اثبات عملکرد درست آن صورت گرفته‌ است؛ حالا این سامانه می‌تواند به یک الگوی جهانی تبدیل شده و برای همه مردم جهان قابل استفاده باشد.

کد خبر 497650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha