یک بررس جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی ممکن است به متخصصان بالینی کمک کند سل را در بخش‌هایی از جهان که متخصصان رادیولوژی در ان اندک هستند، تشخیص دهند.

x-ray

دکتر فراک رودولف، سرپرست این بررسی از بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان دانشگاهی آرهوس در دانمارک گفت:‌«ما نشان داده‌ایم که نرم‌افزار هوش مصنوعی دست کم در شناسایی سل به همان اندازه رادیولوژیست تعلیم‌دیده موافق است و یک عکس ساده با تلفن همراه از رادیوگرافی قفسه‌سینه برای  برای تجزیه و تحلیل کافی است.»

رادیوگرافی‌های قفسه‌سینه نقش مهمی در شناسایی سل در بیمارانی دارد که نمی‌توانند نمونه خلط (بلغم) با کیفیت خوب برای تجزیه‌وتحلیل میکروب‌شناسی تولید کنند. استفاده از نرم‌افزار برای کمک به تشخیص بیماری‌ها بر اساس رادیوگرافی اشعه ایکس می‌تواند در مناطقی که منابع محدود و رادیولوژیست‌های اندک دارندِ، کمک‌کننده باشد.

این پژوهشگران قصد داشتند که دقت این روش را تعیین کنند. آنها کارکرد نرم‌افزار هوش مصنوعی در ارزیابی رادیوگرافی‌های اشعه ایکس با کارکرد دو رادیولوژیست اتیوپیایی با میزان‌های متفاوت تجربه مقایسه کردند.

عکس‌های تلفن همراه از رادیوگرافی‌های غیردیجیتال قفسه سینه به هوش مصنوعی دادند.

این پژوهشگران می‌گویند در میان ۴۹۸ بیمار، ۱۱ درصد دچار سل تشخیص داده شدند، ۴۱ نفر به طور بالینی و ۱۶ نفر از طریق آزمایش پی‌سی‌آر تشخیص داده شدند.

نرم‌افزار در شناسایی موارد سل تاییدشده بوسیله آزمایش PCR از رادیولوژیست‌های تعلیم‌دیده بهتر عمل کرد. همچنین هوش مصنوعی به درستی ۷۵ درصد موارد همه موارد تاییدشده PCR و حدود ۸۶ درصد از موارد غیرTB را شناسایی کرد.

رادیولوژیست باتجربه به درستی ۷۵ درصد از موارد تایید شده سل با آزمایش PCR و ۸۲ درصد از مواردی که براساس این آزمایش سل نداشتند، شناسایی کرد.

دکتر رودولف در بیانیه‌ای که در کنگره میکروب‌شناسی و بیماری‌های عفونی اروپا (ECCMID) منتشر شد، گفت با وجود ۳ میلیون بیمار تشخیص‌داده نشده سل در سال ۲۰۲۱ نیازی ضروری برای ایجاد راهبردها و فناوری‌های جدید با هدف شناسایی سل در مناطق دچار کمبود منابع و میزان بالای بروز بیماری وجود دارد.

سل یک عامل عمده مرگ و بیماری در سراسر جهان است و هر سال ۱/۶ میلیون نفر را می‌کشد. این بیماری سیزدهمین علت مرگ و میر در جهان و دومین علت اصلی مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی پس از کووید-۱۹ است.

به گفته این پژوهشگران در مناطق دچار کمبود منابع که میزان بروز سل در آنها خیلی بالا است، اما شمار رادیولوژیست‌ها اندک است، می توان از رادیوگرافی‌های اشعه ایکس قفسه سینه با یک تلفن موبایل عکسبرداری کرد و این تصویر را برای تجزیه و تحلیل از راه دور بوسیله هوش مصنوعی فرستاد. این کار امکان خوانده شدن درست شمار بیشتری از رادیوگرافی‌های قفسه سینه را می‌دهد و در نهایت موارد بیشتری از سل تشخیص داده می‌شوند.

این بررسی که یافته‌های آن در اجلاس ECCMID در دانمارک در روز دوشنبه این هفته ارائه شد، هنوز در ژورنال‌های پزشکی دارای داوری همتا منتشر نشده است و بنابراین این یافته‌ها را باید مقدماتی شمرد.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی