درست است این روزها خیلی از شهروندان با وجود خانه نشینی و قرنطینه نگران ابتلا به ویروس «کرونا» هستند اما نیروهای بسیجی و داوطلب در منطقه ۱۰ با مراجعه خانه به خانه و انجام تست های اولیه برای خانوارهای ساکن منطقه، از این نگرانی ها کاستند.

غربالگری خانه به خانه

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: تقریبا یک ماهی از ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به کشورمان می گذرد، ویروسی که خیلی سریع از مرز شهرهای کشور گذشت و این روزها سایه منحوسش در همه کشور، زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. با شیوع ویروس کرونا، خانه نشینی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها به عنوان مطمئن ترین راه به شهروندان مورد تاکید قرار گرفته است. هر چند این خانه نشینی همراه با استرس، دغدغه ها و نگرانی هایی از بابت ابتلا به ویروس کرونا است،اما از سوی دیگر، منع از حضور غیر ضروری در مراکز درمانی، این امکان را به شهروندان نمی دهد تا با انجام تست های ابتدایی از سلامت خود مطمئن شوند.دغدغه ای که شب گذشته با حضور داوطلبانه نیروهای  بسیجی ساکن منطقه ۱۰ در محله ها و انجام تست های اولیه اعم از تب سنجی، سنجش اکسیژن بدن و اخذ اطلاعات اولیه خانوارها، کمی رنگ آرامش به خود گرفت.

در قالب گروه های سه نفره تقسیم شده بودند و کوچه به کوچه در محله های منطقه ۱۰ به غربالگری هم محله ای های خود می پرداختند. زنگ خانه ها را می زدند و با دعوت از شهروندان به مشارکت در این طرح از آنها می خواستند تا نسبت به انجام تست های اولیه کرونا اقدام کنند.

زنگ یکی از خانه های قدیمی در انتهای خیابان «مرتضوی» را که می زنند، پیرزنی سپید مو و لاغر اندام مقابل در حاضر می شود. از تست درجه حرارت و میزان اکسیژن خون بدنش سربلند بیرون می آید و می گوید: «این روزها که قرنطینه هستم و بچه ها به دیدنم نیامده بودند، همیشه می ترسیدم نکند مبتلا شده ام و خبر ندارم، حالا دیگر خیالم راحت شد و امشب آسوده می خوابم.» پیرزن دعای مادرانه خود را بدرقه راه جوان ها می کند.

به کوچه «نیکوکار» می روند. زنگ یک واحد آپارتمان را به صدا در می آورند. صدای خوشحالی زوجی میانسال از انجام این غربالگری از پشت آیفون، خستگی جوان ها را از تن بیرون می کند. «معصومه حسینی» وقتی همراه همسرش مقابل در منزلشان حاضر می شود،  می گوید: «چند روز است همسرم تنگی نفس دارد اما می ترسیدیم به مراکز درمانی مراجعه کنیم. تصمیم داشتیم با وجود همه ترس ها و نگرانی ها، فردا به بیمارستان «لولاگر» مراجعه کنیم. چقدر خوب شد که شما آمدید.» همین طور که این بانوی میانسال از دغدغه های این روزهایش می گوید، جوانان بسیجی درجه حرارت و میزان اکسیژن خون بدن همسرش را ارزیابی کرده و اطمینان می دهند فاقد علائم کرونا هستند، اما از آنها می خواهند در صورت تشدید این نشانه ها با شماره ۴۰۳۰ تماس گرفته یا به نزدیک ترین مرکز بهداشت محلی مراجعه کنند. ضمن این که از این خانواده درخواست شد کم تر از مواد ضد عفونی کننده شیمیایی در منزل استفاده کنند.

لبخند بر لب این زوج میانسال نشست و آسودگی خاطرشان پس از انجام این تست موجب شد تا خودشان یکی یکی از همسایه ها دعوت کنند در این غربالگری شرکت کنند. «رضا فیاضی» می گوید: «حالا که بچه محل ها دست به کار شدند و خانه به خانه به سراغ ما می آیند، وطیفه ماست که آنها را در این طرح یاری کنیم. چرا که مشارکت همسایه ها موجب می شود افراد بیمار از سالم مشخص شوند.»

«فریدون صدیقی نژاد»، یکی دیگر از اهالی خیابان مرتضوی می گوید: «خوشبختانه در طول دو هفته اخیر، شاهد فعالیت ها و اقدامات خوبی در راستای ضد عفونی و ارائه خدمات به شهروندان بوده ایم. چه از طرف شهرداری چه عوامل بسیجی، ضد عفونی کردن مرتب محله ها و توزیع مواد ضد عفونی کننده در کنار این طرح غربالگری، استرس و نگرانی که این روزها گریبان گیر مردم شده است را کاهش می دهد.»

  • خانواده های مبتلا به کرونا در محله شناسایی شدند

«محمد بشیری»، عضو پایگاه بسیج  امام حسین(ع)، زیر مجموعه پایگاه بسیج ناحیه «مقداد»، که مسئولیت تب سنجی شهروندان را در این طرح عهده دار است، به خبرنگار ما می گوید: «طرح غربالگری شهروندان ساکن در منطقه پیرو دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت نیروهای بسیجی در مقابله با شیوع کرونا و قطع زنجیره ابتلا به آن در دستور کار ما قرار گرفته است.»

او ادامه می دهد: «اعضای پایگاه بسیج ما در قالب تیم های سه نفره به در منازل مراجعه کرده و پس از سنجش درجه حرارت بدن، میزان اکسیژن بدنشان در صورت گلایه از تنگی نفس، اطلاعات خانواری آنها ثبت و به مراکز بهداشت ارجاع می شود.»

این عضو بسیجی اظهار می دارد: «با اجرای این غربالگری اعضای دو خانواده در محدوده کاری ما که شامل خیابان هاشمی، خیابان کمیل، خیابان صاحب الزمان و مسعودی می شد، با علائمی چون تب و تنگی نفس شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شدند. این در حالی است که اگر این غربالگری محلی انجام نمی شد و این خانواده ها شناسایی نمی شدند، همه همسایه ها و اهالی محله در معرض خطر ابتلا به کرونا بودند.»

او یادآور می شود: «از دو هفته پیش تا کنون، نزدیک به ۵۰ نفر از بسیجی های پایگاه ما هر شب از ساعت ۱۰ شب به بعد، به کار ضد عفونی معابر محدوده تعریف شده مشغول می شوند و این کار تا پایان دوران کرونا ادامه خواهد داشت.»

  • امنیت روانی محصول این طرح است

«میثم عبداللهی»، یکی دیگر از نیروهای بسیجی حاضر در طرح غربالگری محلی در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «با اجرای طرح غربالگری خانه به خانه و محله به محله می توانیم شیوع بیماری کرونا را در شهر کنترل کنیم.»

او با تاکید بر ضرورت همکاری مردم در اجرای این طرح می گوید: «نیروهایی که در این طرح به در منازل مراجعه می کنند، از افراد بومی و محلی آموزش دیده هستند تا مردم ضمن اعتماد به آنها این افراد را در اجرای ماموریت هایشان یاری کنند.»

عبداللهی، ایجاد امنیت روانی در جامعه را یکی دیگر از دستاوردهای اجرای این طرح بر می شمرد و می گوید: «ما با مراجعه به خانه شهروندان به آنها اطمینان می دهیم که همه مراقب سلامتی آنها هستند.»

کد خبر 497615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha