شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
۰ نفر

برنامه‌ریزی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات ‌وحش کشور از اولویت‌های دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در سال ۹۹ است.

ذخایر ژنتیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، از تشکیل کارگروه ملی در سطح مدیران کل دستگاه‌های مختلف و مرتبط برای مقابله، نظارت و مدیریت گونه‌های مهاجم خبر داد.

وی گفت: گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری از تهدیدات بالقوه و بالفعل ذخایر ژنتیکی و زیستگاه‌های مختلف در کشور هستند که درصدد تشکیل کارگروه ملی برای مقابله با آن ها در ماه‌های انتهایی سال گذشته بودیم.

محمد مدادی، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی به مناسبت ۱۵ فروردین روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: دستور مقام معظم رهبری در ۱۵ فروردین سال ۸۶ در خصوص ذخایر ژنتیکی کشور، توجه نظام در سطوح بالا به این مهم را نشان می‌دهد و وظایف ما برای برنامه‌ریزی و اقدام جدی در این خصوص را صد چندان می‌کند.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی کشور در سال ۹۷ افزود: در این قانون وظایف سنگین و مهمی در حوزه حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش بر عهده سازمان متبوع گذاشته شده است که همکاری جدی واحدهای ستادی و استانی را برای انجام آن‌ها می‌طلبد.

خوشبختانه شاکله کلی ساختار حفاظت از ذخایر ژنتیکی در سازمان و دستورالعمل مربوطه در نیمه دوم سال گذشته تهیه و آماده شده است که وظیفه سیاستگذاری و برنامهریزی برای عملیاتی کردن وظایف محوله را برعهده خواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه با تهیه و ابلاغ دستورالعمل نمونه‌برداری از حیات وحش در سال گذشته، گام موثری برای مدیریت خروج نمونه‌های زیستی و ژنتیکی حیات وحش برداشته شد. هم چنین تهیه و نهایی شدن پیش‌نویس آیین‌نامه قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و همکاری سازمان و سایر دستگاه‌های متولی در سال گذشته اقدام قابل تقدیری بود که امید است با تصویب و ابلاغ آن در سال جاری روند اجرایی آن شروع شود.

مدادی هم چنین از تشکیل کارگروه ملی در سطح مدیران کل دستگاه‌های مختلف و مرتبط برای مقابله، نظارت و مدیریت گونه‌های مهاجم خبر داد و افزود: گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری از تهدیدات بالقوه و بالفعل ذخایر ژنتیکی و زیستگاه‌های مختلف در کشور هستند که درصدد تشکیل کارگروه ملی برای مقابله با آن‌ها در ماه های انتهایی سال گذشته بودیم اما متاسفانه با شیوع کرونا به تعویق افتاد. بدون شک در سال جاری و بعد از عادی شدن شرایط به طور جدی دنبال خواهد شد.

گفتنی است پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی در ۱۵ فروردین سال ۸۶،  این روز با عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی نامگذاری شد.

کد خبر 497466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha