دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح کلان ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی کشاورزی در راستای شناسایی ذخایر ناشناخته در محیط زیست انجام می‌شود و به وسیله آن این ذخایر به عنوان یک ثروت ملی شناسنامه‌دار می‌شوند.

به گزارش مهر، مختار جلالی- مدیر طرح کلان ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه و دام (کشاورزی) از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به این که کشور ایران از نظر آب و هوایی، استثنایی‌ترین کشور محسوب می‌شود و از تنوع زیستی و منابع ژنتیکی گسترده‌ای برخوردار است، اجرای طرح کلان ملی مدیرت ذخایر ژنتیکی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان این که ایران از نظر ذخایر ژنتیکی چندین برابر کشورهای اروپایی و امریکایی ظرفیت دارد، اظهار داشت: طبق مطالعات فراوان ارزش ذخایر زیستی از ذخایر نفتی و گازی هم بیش‌تر است و می‌تواند ارزش اقتصادی چندین میلیاردی داشته باشد.

تا کنون ارزش ذخایر زیستی نادیده گرفته می‌شده چرا که اگر زودتر از این‌ها کشف می‌شد، چرخه صنعت به گردش در می‌آمد.

جلالی با اشاره به این که اجرای این طرح کلان ملی برای ایجاد یک شبکه بین بخش‌های بانک‌های ژنی است، توضیح داد: در قالب طرح مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه و دام به شناسایی پتانسیل موجود در کشور در حوزه ذخایر ژنتیکی می‌رسیم و ژنتیک‌های موجود در طبیعت شناسایی و شناسنامه‌دار می‌شوند.

عضو شورای ملی ایمنی زیستی یادآور شد: با شناسایی ذخایر ژنتیکی در محیط زیست بعد از ارزیابی و نگه‌داری در نهایت در آینده می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران در خصوص بهره‌برداران طرح مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه و دام (کشاورزی) توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع، وزارت بهداشت و درمان، سازمان محیط زیست و موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در قسمت‌های اجرایی از بهره‌برداران این طرح به شمار می‌روند.

جلالی با بیان این که طرح ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی برای حفظ و نگه‌داری ثروت ملی است، اذعان داشت: اولین محدوده شناسایی ذخایر ژنتیکی گیاهان که شامل گیاهان زراعی، باغی، مقطعی و جنگلی و دومین محدوه دام شامل حیوانات وحشی، اهلی، موجودات آبزی و سومین محدوده میکروب‌ها و بی‌مهرگان به شمار می‌آیند.

مدیر طرح کلان ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی اظهار داشت: با وجود تصویب طرح از دوسال پیش، دو ماه است که طرح کار خود را شروع کرده و اکنون فاز مطالعاتی خود را می‌گذراند.

رئیس انجمن ژنتیکی ایران با بیان این که بودجه اختصاصی به این طرح 500 میلیون تومان است، گفت: هر ساله تعداد زیادی از ذخایر ژنتیکی و ثروت ملی از بین می‌رود که با اجرای این طرح از نابودی ذخایر جلوگیری می‌شود.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس افزود: اولویت‌های ما در این طرح کلان ملی شناسایی پتانسیل‌ها و بدست آوردن آمار دقیق از ذخایر ژنتیکی، شناسایی ذخایری که در معرض نابودی هستند و در نهایت کمک به ایجاد مراکزی برای حفظ و نگه‌داری ذخایر ژنتیکی است.

مدیر طرح مدیریت ذخایر ژنتیکی خاطر نشان کرد: مدت زمان اجرایی این طرح پنج سال است ولی به دلیل این که ذخایر زیستی در کشور تمام شدنی نیستند باید اجرای این طرح هم ادامه داشته باشد.

کد خبر 267740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha