مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان مهم‌ترین کمک به جامعه عشایری را در بحران ویروس کرونا قطع ارتباط جامعه شهری با مناطق عشایری دانست.

عشایر

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رضا نیکزادی گفت: در قالب اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ساز و کاری فراهم شده که اقلام مورد نیاز عشایر کرمان به آن ها تحویل داده تا شاهد قطع کننده زنجیره ارتباطی جوامع شلوغ شهری و روستایی و مناطق بکر عشایری باشیم.

نیکزادی افزود: تنها بحث ایمن بودن عشایر مطرح نیست بلکه سعی ما بر این بوده است تا با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و قطع ارتباط ساکنان این مناطق با حوزه شهری از ورد و شیوع ویروس کرونا در میان عشایر جلوگیری کنیم.

وی گفت: تاکنون مواردی از ابتلا به ویروس کرونا مربوط به عشایر اعلام نشده و دلیل اصلی آن را می توان هوشیاری و همکاری عشایر و عمل به توصیه های پزشکی دانست.

نیکزادی بیان کرد: اطلاع رسانی های  لازم به طریق مختلف از مجموعه اداره کل امور عشایر و تشکل ها صورت گرفته است و دستگاه های مرتبط از جمله مراکز بهداشت و گروه های جهادی نیز خدمات مطلوبی را به عشایر ارائه کرده اند.  

وی گفت: از جمله اقلامی که عشایر در این بحران به آن نیاز دارند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده و دستگاه های محلول پاش و بسته های کمک معیشتی و ضدعفونی ماشین آلات منطقه است ضمن اینکه بسته های علوفه مورد نیاز دام های عشایر قبل از ورود به مناطق عشایری ضد عفونی و گند زدایی می‌شود.

مدیرکل امور عشایری شمال استان با اشاره به اینکه آبرسانی به شکل مرتب به این مناطق انجام می شود افزود: سعی ما بر این است تا اقلام مورد نیاز عشایر را به ویژه آرد، نفت، کپسول گاز را  توسط شرکت‌ها در منطقه با رعایت ضوابط بهداشتی توزیع شود.  

وی گفت: راه های ارتباطی تعریف شده با جوامع عشایری سامانه پیامکی موجود و سرگروه های عشایری هستند که اخطاریه ها و اطلاعیه ها را از طریق سامانه و برای ارتباط دو سویه بیشتر از طریق سرگروه های عشایری و با در اختیار گذاشتن تلفن مسئولین و همکاران شیفت اداری به عشایر، درخواست‌های آنها دریافت، بررسی و اقدامات لازم صورت می گیرد.

نیکزادی همچنین گفت: با توجه یه اینگه عشایر از مراتع  جهت تعلیف دام استفاده می نمایند مهلت و تمدید حضور ان ها فقط منوط به موافقت منابع طبیعی آن حوزه می باشد که مکاتبات لازم آن در سطح ملی و محلی انجام شده است.

مدیرکل امور عشایری شمال استان گفت: استمهال وام های بانکی، راهکار فروش دام عشایر، تامین ماشین برایجهت کوچ ماشینی، جلوگیری از ورود افراد غیر عشایر به مناطق عشایری توسط نیروهای نظامی و از بیشترین درخواست‌های عشایر بوده است.

وی دسترسی خانوارهای عشایر را به فضای مجازی و اینترنت از دیگر مشکلات عشایر عنوان کرد و گفت: این درخواست ها کتبا به آموزش و پرورش عشایری اعلام شده است.

کد خبر 497324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha