سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

گروه حوادث: ماموران آتش‌نشانی پایتخت پس از 4 ساعت جدال با شعله‌های آتش که از انبار کپسول‌های گاز زبانه می‌کشید، موفق شدند از بروز فاجعه‌ای مرگبار در شرق تهران جلوگیری کنند

ساعت 8 و 39 دقیقه شامگاه دوشنبه‌گذشته، ساکنان خیابان 196 شرقی تهرانپارس با شنیدن صدای انفجارهای پی‌ در پی که از محل شارژ کپسول‌های گاز در این خیابان به گوش می‌رسید، ماجرا را به آتش‌نشانی اطلاع دادند.

دقایقی بعد وقتی خودروهای مجهز ایستگاه‌های 308، 304 و 306 آتش‌نشانی پایتخت، آژیرکشان خود را به محل حادثه رساندند با دیدن شعله‌های آتش که از یک خانه‌ ویلایی زبانه می‌کشید تلاش برای اطفای حریق را آغاز کردند.در حالی که نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد محل آتش‌سوزی، خانه‌ای است که مالک آن  به‌طور غیرمجاز آنجا را تبدیل به محل شارژ، خرید و فروش انواع کپسول‌های گاز کرده و بیش از 1200 سیلندر گاز در این محل وجود دارد، ماموران دریافتند هر لحظه احتمال خطر انفجاری بزرگ وجود دارد و به این ترتیب برای مهار شعله‌های آتش وارد عمل شدند.

وقتی ماموران به محل رسیدند، با توجه به اینکه آتش در حال گسترش بود و انفجارهای پی‌درپی صورت می‌گرفت، از ستاد فرماندهی درخواست کمک کردند و به این ترتیب نیروهای 4 ایستگاه‌ عملیاتی دیگر به همراه خودروهای حامل دستگاه تنفسی و تانکر تریلی 30 هزار لیتری آب و امکانات و تجهیزات مورد نیاز به محل حریق اعزام شدند.

از آنجا که تعداد زیادی سیلندر گاز در این محل انبار شده بود و افزایش حرارت باعث می‌شد تا سوپاپ آنها عمل کرده و گاز بیشتری را وارد محل آتش‌سوزی کنند، هر لحظه بیم آن می‌رفت که انفجار مهیبی رخ دهد، بنابراین ماموران برای جلوگیری از این حادثه عملیات سرد و خنک کردن محل دپوی سیلندرها و جلوگیری از فعال شدن سوپاپ آنها را آغاز کردند.
این در حالی بود که جلوگیری از نفوذ شعله‌های آتش به خانه‌های مجاور مسئله دیگری بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

بنابراین ماموران آتش‌نشانی با توجه به آموزش‌های تخصصی به سرعت دست به کار شده و پس از 4 ساعت تلاش مداوم، موفق شدند آتش‌سوزی را کنترل کنند. علی بهرامیان - مدیر منطقه 3 آتش‌نشانی- که در اولین لحظات اطلاع در محل حادثه حاضر شده بود در این خصوص گفت: در جریان این عملیات تعدادی از کپسول‌ها منفجر شد که بر اثر موج انفجار ایجاد شده، سوپاپ اطمینان اکثر سیلندرهای موجود در این مکان عمل کرده و گاز به شدت در محیط منتشر شد.

با انتشار شدید گاز در محیط، آتش‌سوزی وسیعی زیرزمین و طبقه همکف را در بر گرفت.  به همین جهت نیروهای آتش‌نشانی ضمن مهار شعله‌های آتش، کپسول‌های گاز را در حالی که گاز آنها مشتعل شده و زبانه می‌کشید به محوطه باز انتقال دادند تا با تخلیه کامل گاز داخل سیلندرها خطر انفجار و آتش‌سوزی رفع شود. وی با بیان اینکه این آتش سوزی احتمالا به خاطر نشت گاز از یکی از سیلندرها آغاز شده است، گفت: این حادثه آسیب جانی در پی نداشت و تنها یک پسر جوان از ناحیه دست چپ دچار جراحت سطحی شد و آتش‌نشانان آخرین ایستگاه آتش‌نشانی نیز پس از اطمینان یافتن ازایمن شدن محل آتش‌سوزی، در ساعت 2‌و‌56 دقیقه بامداد دیروز محل را ترک کردند  و به پایگاه خود بازگشتند.

نبرد با شعله‌های سرکش
غلامرضا سلمی یکی از افسران زبده‌ای بود که در این حادثه برای خارج کردن سیلندرهای شعله‌ور به میان آتش رفت تا از حادثه هولناک جلوگیری کند.
وی درخصوص این ماجرا به همشهری گفت: پس از اعلام آتش‌سوزی، وقتی به همراه دیگر نیروها به محل حادثه رسیدم، متوجه شدم این آتش‌سوزی، یک  آتش سوزی عادی نیست و احتمال هرگونه انفجار هولناکی وجود دارد. از آنجایی که بیشتر کپسو‌ل‌ها در زیرزمین خانه بودند و بالا رفتن دما، خطر را بیشتر می‌کرد مجبور شدیم برای خارج کردن کپسول‌ها وارد زیرزمین شویم.

به همین خاطر با پشتیبانی نیروهای عملیاتی و ریختن آب به زیرزمین وارد آنجا شدیم. شعله‌های آتش همه جا را فرا گرفته بود. با عبور از میان شعله‌های آتش، به کپسول‌های شعله ور رسیدیم و شروع به تخلیه کپسول‌ها از داخل زیرزمین کردیم تا اینکه دیگر خطر برطرف شد و توانستیم نفس راحتی بکشیم.

کد خبر 49627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز