دستفروشانی که از قافله دریافت کنندگان کارت های هدیه یک میلیون تومانی جا ماندند بساطشان همچنان در حاشیه پیاده راه های شهر پهن است و برای تامین هزینه های زندگی با ویروس کرونا در خیابان دست و پنجه نرم می کنند.

دستفروشی با کرونا

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده- فاطمه عسگری نیا: در سایه منحوس ویروس «کرونا» زندگی همه اقشار مختلف جامعه این روزها تحت تاثیر قرار گرفته است.مجتمع های بزرگ تجاری تعطیل و کرکره کسب و کارهای خرد پایین کشیده شده است. اما در این آشفته بازار اقتصای بساط دستفروشان همچنان در گوشه و کنار شهر پهن است آن هم به بهانه تامین لقمه نانی برای خانواده هایشان! دستفروشانی که قرار بود با دریافت یک بسته حمایتی این روزها را با خیالی آسوده سپری کنند اما می گویند چنین نشد. برخی هایشان مقابل شهرداری ها تجمع کردند تا  اعتراض خود را به گوش مسئولان برساندند برخی هم سکوت اختیار کردند و چشم امید به بساط محقرشان برای تامین هزینه های سنگین زندگی شان دوختند.سراغ این افراد در مناطق مرکزی شهر رفته ایم.

«حسین مرادی» ۵ سال است که در میدان ولیعصر(ع) بساط می کند. به گفته خودش در مقایسه با سال گذشته، فروشش کمتر از نصف شده است.او می گوید: «بیماری «کرونا» مردم را خانه نشین کرده و ما را به خاک سیاه نشانده است. با تعطیلی شهر زندگی ما هم تعطیل شده است.»

«اکبر رحمانی» دستفروش دیگری است که  حوالی خیابان «جمهوری» بساط می کند. او هم با ابراز نارضایتی از وضعیت پیش آمده می گوید: «خریداران کم شده اند اما همین تعداد کم هم غنیمت است و به امرار معاشمان کمک می کند. اگر ما بساطمان را جمع کنیم، مخارج زندگی و کرایه خانه را از کجا تامین کنیم.»

حرف همه دستفروشان یکی است و همگی آنها خواستار رسیدگی به وضعیت شان هستند.آنها نسبت به تسهیلاتی که دولت برایشان در نظر گرفته است هم ناراضی هستند.

«حسین اسدی»، دستفروش میدان «شهدای هفتم تیر» از ارائه تسهیلات ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید: «چیزی در این باره نشنیده ام. البته همه دستفروشانی که اینجا هستند از این موضوع بی خبرند و گمان نمی کنیم کسی دلش به حال ما دستفروشان که نان سفره خانواده مان را از این راه تامین می کنیم، بسوزد و برایمان کاری کند.»

«امیر محبی»، دستفروش خیابان ولیعصر(ع) با ابراز نارضایتی از نبود نظارت در ارائه تسهیلات می گوید: «قرار بود کارت یک میلیون تومانی به دستفروشان بدهند. برای دریافت کارت به شهرداری نواحی رفتیم و ثبت نام کردیم اما در نهایت کارت ها به نورچشمی ها داده شد.»

حرف های امیر را دستفروشان دیگر نیز تایید کردند. اما «رحیم اکبری» که حدود ۱۰ سال در خیابان ولیعصر(ع) دستفروشی می کند، می گوید: «من ثبت نام کردم و کارت گرفتم، اما این مبلغ کفاف زندگی را نمی دهد و مسئولان باید به فکر ما باشند.»

  • دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

در منطقه 11 هم دستفروشان وضعیتی مشابه با دستفروشان منطقه 6 دارند، چه به سبب کسادی کسب و کارشان چه از بابت چشم براهی کارت های هدیه یک میلیون تومانی! «محمد» 7 سالی می شود در میدان «انقلاب اسلامی» به کار دستفروشی مشغول است. اما وقتی صحبت از دریافت تسهیلات می شود، می گوید: «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!» سری تکان می دهد و ادامه می دهد: «ما هم خبرها را شنیده ایم اما کارت هدیه ای تا کنون به دستمان نرسیده است.»

او ادامه می دهد: «ما مجبوریم برای این که بتوانم شب، نانی سر سفره ببریم، در این شرایط هم کار کنیم.»

«علی» که بساط تیشرت های رنگارنگ را کنار بساط محمد پهن کرده است، می گوید: «امسال یک دهم سال های پیش هم دخل نزدیم، در حالی که هزینه های زندگی چند برابر شده است. اگر در این شرایط کار نکنیم چه کسی شکم زن و بچه های ما را سیر کند؟»

درددل های دستفروشان در روزهای سیاه کرونایی تمامی ندارد. شاید تلخ ترین حرف ها صحبت های «مریم» باشد، زن سرپرست خانواری که مجبور است برای تامین هزینه های زندگی سه فرزندش و تامین اجاره خانه اش این روزها ماسک بر دهان در حاشیه خیابان «آزادی» در همسایگی سینماهای تعطیل، بساط خود را پهن کند و چشم به راه مشتری برای دست بافته های خود باشد. او می گوید: «این روزها که بچه ها خانه هستند، هزینه های زندگی ام چند برابر شده است. مجبورم برای تامین مخارج زندگی همچنان کار کنم. هر چند نگرانی از ابتلا به این بیماری لحظه ای آرامم نمی گذارد.» او هم از قافله دریافت کنندگان کارت هدیه یک میلیون تومانی عقب مانده است و با لبخندی تلخ می گوید: «این کارت، سهم از ما بهتران 

رسیدگی به وضعیت دستفروشان و پیگیری مطالبات آنها بر عهده حوزه خدمات شهری شهرداری است. بنابراین دلیل جمع آوری نکردن دستفروشان برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و اعتراض آنها به نبود نظارت در ارائه تسهیلات مصوب را از «علیرضا علی بخشی»، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۶ و «کوروش خرد»، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 جویا شدیم.

  • فقط 100 کارت داشتیم

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۶ می گوید: «دستفروشان سال های زیادی است که در معابر منطقه فعالیت می کنند و به همت نیروهای ساماندهی شهرداران نواحی شناسایی شده اند.»

علی بخشی ادامه می دهد: «درباره جمع آوری دستفروشان به واقع نمی توانیم برنامه مدونی در دستور کار قرار دهیم. به هر حال از این راه امرار معاش می کنند و باید به فکر خانواده این افراد باشیم، هر چند جمع آوری و محدود کردن فعالیت آنها با همکاری نیروی انتظامی انجام می شود و در شرایط بحرانی تلاش می کنیم این کار را با جدیت پیگیری کنیم.»

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه 6 درباره ارائه تسهیلات به دستفروشان می گوید: «سهمیه منطقه ما ۱۰۰ کارت بود که باید در میان دستفروشان توزیع می کردیم. در منطقه بیش از ۲۰۰ دستفروش فعالیت می کنند و برای همین کمیته ای با حضور نیروهای ساماندهی و معبربانان و شهرداران نواحی تشکیل و پس از ثبت نام دستفروشان، وضعیت آنها را بررسی کردیم و با اولویت بندی های انجام شده با نظارت بازرسی و حراست شهرداری منطقه، کارت ها توزیع شد.»

بخشی با بیان این که سابقه، عائله مندی و شرایط زندگی، اولویت های توزیع کارت ها بوده است، اظهار می دارد: «دستفروشانی که ناراضی هستند، حق دارند، اما ما در چهارچوب قوانین عمل کردیم و امیدواریم هر چه سریع تر به شرایط مطلوب باز گردیم.»

  • نداشتن سابقه درگیری ،شرط دریافت کارت هدیه

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 هم در این باره می گوید: «کارت های هدیه یک میلیون تومانی با نظر شورایاران و شهرداران نواحی بین دستفروشان دارای شرایط، توزیع شده است.»

کوروش خرد می افزاید: «همان گونه که همه می دانند، دستفروشی براساس قانون، تخلف است و ما هم تا پیش از شیوع کرونا، ملزمبه جمع آوری و ممانعت از دستفروشی در خیابان ولیعصر(ع) در قالب طرح انضباظ شهری بودیم. در راستای اجرای این طرح، گاهی شاهد درگیری های سرکرده مافیای دستفروشان با نیروهای شهرداری و مشکلات ناشی از آن بودیم، یکی از شرایط توزیع کارت های هدیه نوروزی بین دستفروشان، نداشتن سوء سابقه درگیری دستفروشان با عوامل شهرداری در طرح جمع آوری دستفروشان در حاشیه خیابان ولیعصر(ع) و همچنین فعالیت آنها در بازارچه های رسمی تعبیه شده برای دستفروشان بود.»

او ادامه داد: «دستفروشانی که موفق به دریافت کارت هدیه یک میلیون تومانی از شهرداری شدند، افراد منتخب و معرفی شده از سوی شورایاری محله ها  و شهرداران نواحی 4 گانه منطقه 11 هستند.»

کد خبر 496247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha