مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: خسارت ناشی از سرمازدگی‌ اخیر در این استان ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرمازدگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دما در روزهای آغازین سال نو در برخی مناطق به زیر صفر درجه رسید و با توجه به شکوفه دادن درختان در روزهای ابتدایی بهار، این سرما باعث آسیب دیدن سردرختی‌ها می‌شود.

مرتضی زمان‌پور یکشنبه ۱۰ فروردین اعلام کرد: در اسفندماه سال گذشته نیز۵۸۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از بارندگی و جاری شدن سیلاب در استان چهارمحال و بختیاری برآورد و اعلام شد.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌های فروردین‌ماه افزود:‌ از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اطلاعیه و اخطاریه مرتبط با هشدارهای هواشناسی در این استان صادرشده است.

زمان‌پور تصریح کرد:‌ در سال گذشته افزون‌بر ۹۰ اخطاریه و اطلاعیه مرتبط با هشدارهای هواشناسی در استان صادر و اطلاع‌رسانی شد.

وی یادآور شد: هم‌اینک تمامی امکانات، تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروهای ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی به‌خصوص حوادث ناشی از بارندگی‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای مقابله با ویروس کرونا در استان نیز، کانکس‌های موردنیاز نیروهای مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های استان به همراه تجهیزات و جرثقیل تأمین شد.

وی گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری ۱۰ دستگاه خودرو آتش‌نشانی و تعدادی دستگاه آب‌پاش در اختیار شهرداری‌های استان قرار گرفت.

زمان‌پور، به جاری شدن سیل در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ اشاره و تأکید کرد: در این حادثه حدود ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف استان وارد شد.

وی افزود: از این مبلغ تاکنون ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال تأمین اعتبار و به استان ابلاغ‌شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای سیل فروردین‌ماه سال گذشته ۲۷۰ میلیارد ریال به‌صورت بلاعوض و ۷۴۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای احداث ۷۷۶ واحد مسکونی و تعمیر یک‌هزار و ۹۶۰ خانه در بخش مسکن استان اختصاص یافت.

وی یادآور شد: برای جبران خسارت ناشی از سیل فروردین‌ماه سال گذشته در بخش کشاورزی ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض درخواست شده که تاکنون ۴۶۰ میلیارد ریال آن اختصاص پیداکرده است.

زمان‌پور اظهار کرد: همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به ۴ هزار و ۱۰۳ نفر از کشاورزان، دامداران و شیلات‌داران استان پرداخت شد.

وی گفت: در این راستا ۳۲۰ فقره تسهیلات کم‌بهره نیز به یک‌هزار و ۳۱۱ نفر از کشاورزان، دامداران و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری داده‌شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در حوزه زیربنایی جهاد کشاورزی استان ۲۱۰ میلیارد ریال برای ۳۳۴ طرح کشاورزی، ‌ کانال‌های آب‌رسانی و قنات‌ها  در نظر گرفته‌شده است که بازسازی آن‌ها از بهار سال‌جاری آغاز می‌شود.

وی افزود:‌ برای جبران بخشی از خسارت‌های سیلاب فروردین‌ماه سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال برای ۱۶ طرح امور عشایر استان اختصاص یافت.

زمان‌پور تصریح کرد: به دنبال این حادثه افزون‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر مدرسه‌های آسیب‌دیده اختصاص یافت.

وی یادآور شد: ۴۵۷ میلیارد ریال شامل ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۱۶۷ میلیارد ریال اعتبار استانی برای جبران بخشی از خسارت‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در سیلاب فروردین‌ماه سال گذشته اختصاص داده شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری  اظهار کرد: همچنین اعتبار موردنیاز برای تأمین و جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از این سیلاب در حوزه‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و آب منطقه‌ای استان پیش‌بینی‌شده است.

زمان‌پور گفت: تمامی طرح‌های مرتبط با جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی و جاری شدن سیلاب فروردین‌ماه سال گذشته، تا پایان سال مالی ۱۳۹۸ یعنی تا آخر تیرماه امسال اجرایی می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری سامانه بارشی اخیر در استان تا روز سه‌شنبه فعال است و باعث اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود.

در این راستا از مردم تقاضا شده تا از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و در صورت لزوم به حضور در جاده‌ها، باید تجهیزات ایمنی، ‌سوخت کافی، زنجیر چرخ و لباس گرم به همراه داشته باشند.

همچنین از دامداران و کشاورزان خواسته‌شده به‌ علت احتمال وقوع آذرخش و بارش برف، به ارتفاعات نروند و از ایتادن و توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

به‌ دنبال فعالیت این سامانه بارشی و با توجه به کاهش محسوس دما، باغداران چهارمحال و بختیاری باید تدابیر لازم برای جلوگیری از سرمازدگی باغات خود به‌ویژه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری را بیندیشند.

بارش‌های اسفندماه سال گذشته ۵۸۰ میلیارد ریال و سرمازدگی فروردین‌ماه سال‌جاری افزون‌بر ۸۰ میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرد.

کد خبر 496199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha