جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برخی از مبتلایان به کووید ۱۹ جوان هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند، اما به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری هستند.  

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر اسداللهی متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: به همه مردم توصیه می‌کنیم فقط در صورت تهیه اقلام مورد نیاز و کار ضروری از منزل خارج شوند. به کسانی هم که بیماری کووید ۱۹ را جدی نگرفته‌اند و به سفر رفته‌اند و در تجمعات حضور می‌یابند توصیه می‌کنم حتماً به بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها مراجعه کنند تا از نزدیک شاهد وضعیت جسمی و سن مبتلایان به بیماری کرونا باشند.  

وی ادامه داد: برخی از مبتلایان به کووید ۱۹ جوان هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند، اما به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری هستند و با دستگاه زنده‌اند لذا از همه مردم درخواست داریم بدون افراط و تفریط این بیماری را جدی بگیرند و نکات بهداشتی را رعایت کنند و در منزل بمانند.  

متخصص بیماری‌های عفونی از افراط و تفریط عده‌ای در مواجهه با بیماری کرونا گله کرد و گفت: عده‌ای دچار افراط شده‌اند، بسیار می‌ترسند و استرس دارند به گونه‌ای که زندگی خود را مختل کرده‌اند و به نوعی دچار افسردگی و اختلالات شده‌اند. از سوی دیگر عده‌ای دچار تفریط شده‌اند و علی‌رغم هشدارها و محدودیت‌ها، همچنان در بازار یا مکان‌های شلوغ حضور پیدا می‌کنند و به خریدهای غیرضروری می‌پردازند. هر دو حالت اشتباه است و باید در عین داشتن تعادل از خود مراقبت کنیم، در خانه بمانیم تا زنجیره انتقال شکسته شود.

  • توصیه به مبتلایان و بهبودیافتگان

دکتر اسداللهی رعایت نکاتی از سوی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را ضروری دانست و تصریح کرد: مبتلایان این بیماری باید همواره از ماسک‌های معمولی استفاده و فاصله اجتماعی را حتی در منزل رعایت کنند. دوره این بیماری حداقل دو هفته است و مبتلایان ضروری است در این مدت‌زمان لوازم شخصی مثل لیوان، بشقاب و… جدای از دیگران داشته باشند.  

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: در حال حاضر ارتش به منظور نگهداری از بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ نقاهتگاه‌هایی مجهز تأسیس کرده است، بسیار بهتر است مبتلایان پس از مرخص شدن از بیمارستان در این نقاهتگاه‌ها تحت مراقبت قرار گیرند. در این صورت علاوه بر مراقبت‌های پزشکی، مبتلایان به گونه‌ای در قرنطینه خواهند بود و تا پایان دوره ریزش ویروس با افراد سالم ارتباط ندارند و پس از آن با خیالی راحت و بهبودی کامل به آغوش خانواده بازمی‌گردند.

  • شیب نزولی کرونا چه زمانی خواهد بود؟

دکتر اسداللهی درباره شیب نزولی بیماری گفت: اگر نکات ضروری را رعایت نکنیم، شیب نزولی کندتر خواهد بود. ممکن است از پیک ابتلا عبور کنیم و با بازگشت مسافران دوباره به پیک ابتلا برسیم. به نظرم لازم است به کسانی که هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند اخبار هشداردهنده را اطلاع دهیم. با برخی از افراد هم باید از طریق قوه قهریه برخورد کرد تا متوجه شوند این بیماری فقط برای افراد مسن و کسانی نیست که بیماری زمینه‌ای دارند، بلکه همگان در خطر هستیم.  

وی خاطرنشان کرد: اگر به هشدارها توجه نکنیم تا مدت‌ها درگیر این بیماری خواهیم بود. برخی گمان می‌کنند با گرم شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت، اما همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد اولین بار است که این ویروس را تجربه می‌کنیم و هنوز مشخص نیست گرما موجب از بین رفتن این ویروس خواهد شد.  

دکتر اسداللهی گفت: معتقدم از این پس شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت از خود باید جدای از سیاست و حمکرانی جزئی از فرهنگ مردم کشور شود.  

کد خبر 495884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha