«رشته پلو»، یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب خانواده‌های ایرانی به مناسبت شب سال نو بود.

رشته پلو

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : خوردن این خوراکی خوشمزه در باور عامیانه، حکایت جالبی داشت. مردم بر این باور بودند که خوردن رشته پلو در شب عید موجب می شود، سر رشته کار و زندگی تا پایان سال در دستشان باشد. گره بسیاری از مشکلات زندگی به ویژه بخت بسته دختر و پسر خانه هم به سبب این غذای پررشته و خوش رنگ و لعاب باز می شود. برای همین رشتهپلو، عضو پر مشتری و جدا نشدنی سفره های شام شب عید محسوب می شد و آنقدر که حتی پایش در دل مثل ها و داستان های ایرانی هم باز شد. مانند «پوشیدن لباس رشته خوری»، یکی از همین مثل های معروف است. اما این رشته پلو خوردن و سر رشته کار و زندگی را گرفتن به دست نیز در باور عامیانه آداب جالبی داشت.

برای مثال اگر پدر یا سرپرست خانواده، سال مالی سختی را از سر گذارنده یا دچار مشکلی در کسب و کارش شده بود، سر سفره، بشقاب اول برای او کشیده می شد. البته عده ای هم برای رفع بی پولی و گره گشایی از مشکلات اقتصادی خود مقداری رشته خشک پلویی را داخل کیف پولشان قرار می دادند.

اما اگر در خانه، دختر دم بخت بود، او باید در زمان طبخ شام زیر دیگ را روشن و موقع کشیدن هم در دیگ یا قابلمه غذا را باز می کرد تا چرخه بخت گشایی سرعت بیشتری به خود بگیرد. اما درباره دختر و پسرهای بخت بسته ماجرا کمی متفاوت تر بود. این بخت بسته ها، هنگام کشیدن پلو باید از خانه خارج می شدند. مادر یا مادربزرگ برای دختر یا پسر بشقابی از برنج می کشید و پشت در می برد و به صورت نمایشی می پرسید، کی هستی؟! فرد مورد نظر پاسخ می داد، در را باز کن مادر من هستم. مادر در را باز می کرد و بشقاب رشته پلو را به دستش می داد، باید دو لقمه از پلو را در همان پشت در نوش جان می کرد سپس پا به خانه می گذاشت تا بخت بسته اش باز شود.

اما از همه این رسم های جالب که بگذریم، رشته پلو معمولا با خرما و کشمش سرخ شده طبخ می شد و غذایی مقوی برای سلامتی جسم در مقابل سردی روزهای نخست بهاری بود و برای همین از غذاهای مهم سفره ایرانیان محسوب می شد.

کد خبر 495685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha