خانه نشینی اجباری فرصت انجام بعضی از فعالیت ها را فراهم کرده است؛ از مطالعه تا ورزش.

ورزش

همشهری آنلاین/ راحله عبدالحسینی: شاید هم خانه نشینی برای ورزش نکردن بهانه جدیدی دستتان داده باشد. اینکه نمی توانید به باشگاه بروید و در خانه هم که نمی شود ورزش کرد. اما اگر منصف باشیم از این فرصت می توانیم برای عادت کردن به ورزش های سبک و روزانه بهره ببریم. «جلیل افتخاری» پیسکسوت دوچرخه سواری معتقد است که ورزش روزانه هم می تواند مثل غذا خوردن هر روز و سر ساعت مشخصی انجام شود تا کم کم به شکل عادت درآید؛ عادتی که منجر به سلامتی هم می شود و نباید آن را ترک کرد.
این ورزشکار 54ساله که عضویت در تیم ملی ایران و قهرمانی آسیا را در کارنامه ورزشی دارد می گوید: «ورزش انگیزه می خواهد. چه انگیزه ای بهتر از سلامتی سراغ داریم تا ورزش برای ما مثل غذا خوردن اجباری شود. افرادی که همیشه ورزش و باشگاه رفتن را به بهانه هزینه های گزاف پشت گوش می انداختند این روزها می توانند با تمرین های ساده و سبک و نرمش های روزانه لذت ورزش را بچشند. علاوه بر این خانه نشینی و کاهش فعالیت های روزمره ورزش را بیش از پیش ضروری می کند. این روزها باید خیلی بیشتر حواسمان به کم تحرکی و اضافه وزن باشد.»

افتخاری که تا سال گذشته رئیس کانون پیشکسوتان ورزشی شمیرانات بود برنامه ریزی را قدم نخست ورزش در روزهای خانه نشینی می داند و می گوید: «شاید برای بعضی ها در خانه ماندن باعث شود روزها بخوابند و شب ها تا دیروقت بیدار باشند. برنامه ریزی برای ورزش روزانه باعث می شود ساعت خواب و بیداری مان هم مثل روزهای معمول باشد و برای بعد از خانه نشینی کمتر با مشکل صبح زود بیدار شدن روبه رو باشیم.»

  • اپلیکیشن های ورزشی

عمر ورزشی افتخاری با حادثه سقوط آسانسور و قطع نخاع به پایان رسید. اما هیچ وقت خود را از دنیای هیجان انگیز ورزش جدا نکرد. او می گوید: «از سال 1360 تا سال 1375 در مسابقات گوناگون قهرمانی شرکت کردم. بعد از اینکه عمر قهرمانی من به پایان رسید باز هم به کارم ادامه دادم و حتی در دانشگاه شریف با دانشجویانی که بیشتر مشغول درس خواندن بودند سر و کار داشتم و آنها را با دوچرخه سواری و ورزش آشنا می کردم.»

افتخاری برای افرادی که نمی دانند چه نرمش هایی را و چگونه باید انجام دهند پیشنهادی هم دارد: «اگر با یکی از اعضای خانواده قرار بگذارید که هر روز سر ساعت مشخصی ورزش کنید با انگیزه بیشتری همدیگر را تشویق می کنید. در گام بعدی می توانید یکی از اپلیکیشن های ورزشی را در گوشی هوشمند خود نصب کنید تا هم روش انجام صحیح حرکات را آموزش ببینید و هم تمرین های متنوع و هدف دار انجام دهید.» اپلیکیشن های آموزش ورزش را می توانید از اینترنت دانلود کنید. این تمرین ها ورزش های کششی و تمرین هایی را که با تکیه بر دیوار و صندلی انجام می شود با زمان بندی دقیق به کاربر آموزش می دهد.
 

کد خبر 494890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =