دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: به رغم گذشت چند سال از مرگ احمد شاملو، آثارش همچنان با مشکلات پیچیده حقوقی روبه‌رو است و تازه ترین خبر از حکم دادگاه مبنی بر جلوگیری از پخش غیر قانونی ۱۶ اثر وی حکایت می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین ، در حالی که سیاوش شاملو، فرزند احمد شاملو، از حکم قطعی دادگاه بر محکومیت مدیر موسسه ابتکار نو و جلوگیری از ۱۶ آلبوم و کتاب شاملو  خبر می دهد، آزیتا ناصر آذری این حکم را قطعی ندانسته و به همشهری آنلاین گفته که با شکایت دوباره به دادگاه این حکم شکسته شده است.

سیاوش شاملو در تماسی با همشهری آنلاین و با ارسال حکم دادگاه گفت:به دنبال پی گیری پرونده حقوقی مربوط به تخلفات خانم آزیتا ناصر آذری، مدیر نشر ابتکار نو در مجتمع شهید بهشتی و صدور رای قطعی استرداد آثار صوتی، شامل ۱۶ عدد نوارهای مستر( ریل مادر وغیره)از آثار احمد شاملو، ‌نهایتاً در تاریخ ۲۶ فروردین ۸۷ در اجرای مفاد پرونده اجرایی ، به شماره کلاسه ۸۵/۸۵۴۹/۵ و طبق دستور مدیر و ریاست اجرای احکام مجتمع شهید بهشتی به همراه دادورز و شاکی و وکیلش به نشانی یاد شده مراجعه و محکومیت استرداد اموال یا آثار ابلاغ و تعدای از آثار همانند «چیدن سپیده دم»و «شازده کوچولو»که به صورت غیر قانونی تکثیر و آماده توزیع بود کشف و طی صورت جلسه ای کشف و ثبت شد.

به گفته سیاوش شاملو ۱۶ اثری که مورد ادعای وی به عنوان وارث آثار پدرش است عبارتند از:خروس زری پیرهن پری»،«کاشفان فروتن شوکران»،«ترجمه های لورکا»،«سیاه همچون اعماق آفریقای خودم»،«ترانه های میهن تلخ»،«شازده کوچولو»،«یل و اژدها»،«سکوت سرشار ازناگفته ها»،«چیدن سپیده دم»،«نصفه شب است دیگر دکتر شوایتزر»،«هایکو، شعرهای ژاپنی»،«مجموعه اشعار شاملو در دوجلد »،ضبط تعداد زیادی از اشعار حافظ، و نوارهای ریل مادر حافظ و مولوی و خیام.

در برابر گفته های سیاوش شاملو مدیر نشر ابتکار نو به همشهری آنلاین گفت که این آثار از 30 سال قبل با توافقی که همسر مرحومم با زنده یاد شاملوی داشتند منتشر می شدند و طبیعی است که ما به این حکم اعتراض کردیم و پی گیر مسائل حقوقی آن هستیم.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکی‌است که پیش از این نیز سیاوش شاملو به عنوان پی گیر مسائل حقوقی پدرش از انتشارات ماهور بابت انتشار بدون اجازه برخی از اثار شاملو به مرکز موسیقی وزارت ارشاد و دادگاه شکایت برده بود که نتوانست دراین باره پیروز شود.

محمد موسوی مدیر انتشارات ماهور با انتشار متن قرار داد خود با احمد شاملو گفته بودکه تمامی این کارها قرارداد دارند و طبق قرارداد امتیاز این آثار متعلق به انتشارات ماهور است.

کد خبر 49458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز