دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیستمین جلسه باشگاه هنر و طبیعت همزمان با روز زمین پاک برگزار شد.

در این جلسه که یکشنبه اول هر ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود محمدعلی اینانلو گفت: اگر بپذیریم که بخشی از انسان تشکیل شده از چیزی است که می‌خورد، می‌توانستیم نسبت انسان‌نماهایی که در این شهر با هر تصادف کوچک به جان هم می‌افتند را با سبزیجاتی که در جنوب شهر تهران با فاضلاب‌های شهری آبیاری می‌وند را بهتر درک کنیم.

 کافی‌است کمی بالاتر از مزرعه سبزیجات در اطراف تهران بروید تا حوضچه‌ای که با آن آبیاری می‌شود را ببینید که پر است از زباله‌های شهر و شیرابه‌های آنها و حتی نشانه‌هایی از زباله‌های بیمارستانی.

محمدعلی اینانلو افزود: این داستان به نوعی دیگر برای ماهی‌های انزلی، دریاچه ارومیه[اوضاع دریاچه ارومیه وخیم‌تر می‌شود]، پارک ملی خجیر [‌خجیر؛ ریه پایتخت] و.... تکرار شده است. طوری که باید بگوییم آخرین برگ سفرنامه باران این است / که زمین چرکین است.

وی در ادامه گفت: زمین و جهان پاک بدست نمی‌آید مگر با جان پاک. جان پاک نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر با داشتن حافظه تاریخی، ایمانی و دینی. به کسی که باد دیدن یک پرنده اولین کاری که به ذهنش می‌رسد برداشتن سنگ است چطور می‌توان گفت این کار را نکن. این آدم جان پاک ندارد. ارج نهادن به خاک و آب و آتش و باد بدون کردارنیک و پندار نیک امکان ندارد.

وی در ادامه حکایتی از سعدی به مناسبت روز این شاعر قرن هفتم خواند:
یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر کنار بیشه ای خفته. شوریده‌ای که در آن سفر همراه ما بود نعره بر آورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد گفتم: این چه حالت بود؟ گفت: بلبلان را شنیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان در کوه و غوکان در آب و بهایم در بیشه اندیشه کردم که مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.

دوش مرغی به صبح می نالید
عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
یکی از دوستان مخاص را
مگر آواز من رسید به گوش
گفت: باور نداشتم که تو را
بانگ مرغی چنین کند مدهوش
گفتم: این شرط آدمیت نیست
مرغ تسبیح گوی و ما خاموش

در بیستمین جلسه باشگاه هنر و طبیعت خبر تشکیل اولین تعاونی جهانگردی و طبیعت‌گردی اعلام شد.

حسن دبیری، مدیر عامل این تعاونی با اعلام این خبر گفت: این تعاونی که توسط دانش‌آموختگان دوره دهم طبیعت گردی موسسه طبیعت ایجاد شده است آماده عضو‌گیری از کسانی که دوره طبیعت گردی را در هر موسسه‌ طبیعت‌گردی  گذرانده باشند است.

همچنین کارشناسانی که در حوزه طبیعت‌گردی تالیف و تحقیق دارند نیز می‌توانند عضو این تعاونی شوند.

در این جلسه گرد آفرید، بانوی نقال ایران در مورد طبیعت در آیین‌های کهن ایرانبه نقالی پرداخت. همچنین فیلم جشنواره عشایر،اسلاید شو هنر در خدمت طبیعت، فیلم پارک ملی گلستان و اسلاید شویی با موضوع گشتی در طبیعت به نمایش در آمد.

کد خبر 49448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز