یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در دومین روز از نشست بیست کشوری که بیشترین میزان گازهای آلاینده را در جهان تولید می‌کنند، درباره تقسیم مسئولیت برای مقابله با گرم شدن آب و هوای کره زمین اختلاف نظر یافتند.

نشست سران گروه 20 روز 25 اسفند به منظور تدارک مذاکرات برای یافتن قراردادی مشابه پروتکل کیوتو درباره کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آغاز شد. [مفاهیم: گازهای گلخانه‌ای چیست؟]

به گزارش واحد مرکزی خبر، افزون بر کشورهای بزرگ صنعتی عضو گروه هشت شامل امریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه کشورهای دیگر توسعه یافته و کشورهای بزرگ نوظهور مانند چین، هند، برزیل که در مجموع 80 درصد گازهای گلخانه‌ای را در جهان تولید می‌کنند در این نشست شرکت دارند.

این در حالی است که کشورهای در حال توسعه دوست ندارند برای کنترل و کاهش گازهای گلخانه‌ای و اتخاذ اقدامات محدود کننده مانند کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته شوند.

اجای ماتور یکی از مسئولان هیات هندی گفت: هند به ازای هر شهروند یک تن گاز آلاینده تولید می‌کند در حالی که امریکا به ازای هر فرد بیست تن گاز آلاینده تولید می‌کند. بنابراین نباید هند را به عنوان یک کشور بزرگ آلاینده در نظر گرفت.

اکیرا اماری وزیر بازرگانی ژاپن که کشورش ریاست این نشست را به عهده دارد نیز گفت: آفریقای جنوبی به هیچ عنوان از اطلاق عنوان 20 کشور آلاینده جهان و جدا کردن کشورهای شمال و جنوب راضی نیست.

وی در مصاحبه با مطبوعات گفت: کشورهای شرکت کننده در این نشست باید همگی در اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوایی مشارکت کنند.

یوری انودرا یکی از مسئولان یک سازمان غیر دولتی ژاپن گفت: از جو حاکم بر مذاکرات راضی نیست.

وی پیش از آغاز دومین روز نشست پشت درهای بسته گفت: کشورهای در حال توسعه معتقدند کشورهای توسعه یافته باید پیش از بستن قرارداد جدید درباره تغییرات آب و هوایی به قول‌ها و وعده‌های قبلی خود عمل کنند.

کد خبر 46615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز