دو شرکت داروسازی بزرگ فرانسوی و آمریکایی کارآزمایی بالینی یک داروی ضد آرتریت روماتوئید را برای درمان موارد شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از عفونت ویروس کرونا آغاز کرده‌اند.

Kevzara

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر شرکت داروسازی معظم فرانسوی سانوفی و شرکت بیوتکنولوژی رجنرون در نیویورک آمریکا یک برنامه جهانی برای آزمایش داروی «کوزارا» (Kevzara) (با نام ژنریک ساریلوماب sarilumab) را برای درمان موارد شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر هیچ درمان یا واکسن تایید شده‌ای برای عفونت ویروس کرونا وجود ندارد. داروی کوزارا در سال ۲۰۱۷ برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید (التهاب روماتیسمی مفاصل) تایید شد.

این دارو با مهار کردن سازوکار زیست‌شناختی عمل می‌کند که ممکن است عامل پاسخ التهابی شدید آسیب‌رسان در ریه بیماران کووید-۱۹ باشد.

شرکت رجنرون این کارآزمایی بالینی را در آمریکا انجام خواهد داد و شرکت سانوفی طرح‌هایی برای بررسی دارو در کشورهای دیگر دارد. این شرکت‌ها داروی کوزارا را فقط در بیماران کووید-۱۹ که بستری و دچار عوارض وخیم ناشی از عفونت ویروس کرونا هستند،‌آزمایش خواهند کرد.

این بررسی اکنون در آمریکا شروع شده و نخستین بیماران در ۱۷ مارس دوزهای این دارو را دریافت کرده‌اند. دو بیمارستان معتبر در نیویورک نورث‌ول و مونت سینایی اکنون در حال جلب بیماران برای این بررسی هستند.

در کنفرانس خبری که مقامات این شرکت‌ها و بیمارستان‌ها در نویورک برگزار کردند، گفته شد فقط ۴ روز طول کشید تا این کارآزمایی بالینی شروع شود.

کریستین برنان، معان رئیس بخش پژوهش بالینی انستیتوی پژوهش پزشکی فین‌ستین در بیمارستان نورث‌ول در این باره گفت: «در طول ۲۰ سالی که ما در پژوهش‌های بالینی شرکت داشته‌ایم، هیچ وقت نتوانسته بودیم به این سرعت آزمایشی را آغاز کنیم.»

  • چه بیمارانی وارد این بررسی می‌شوند

بیمارانی وارد این بررسی می‌شوند در رده شدید یا بحرانی بیماری کووید-۱۹ طبقه‌بندی شده یا دچار از کار افتادن چند اندام حیاتی به علت آن شده باشند. همه بیماران وارد شده به آزمایش همچنین باید تب و ذات‌الریه داشته باشند.

در این کارآزمایی بالینی ترکیب تجویز داروی کوزارا و مراقبت حمایتی معمولی در این گروه بیماران در برابر یک گروه کنترل دریافت‌کننده دارونما آزمایش خواهد شد. شرکت‌کنندگان در بررسی به طور تصادفی سه گزینه درمانی دریافت خواهند کرد: دوز پایین داروی کوزارا، دوز بالای کوزارا یا دارونما.

این کارآزمایی بالینی دو بخش خواهد داشت. بخش اول تاثیر کوزارا را بر تب و نیاز بیماران به دریافت اکسیژن مکمل ارزیابی خواهد کرد. در بخش دوم پیامدهای درازمدت این دارو در پیشگیری از مرگ و کاهش نیاز به تنفس مصنوعی بررسی خواهد شد. پس از اینکه بخش اول کارآزمایی به پایان رسید، شرکت‌ها می‌توانند بر اساس یافته‌های اولیه برخی از ویژگی‌های بررسی مثلا هدف نهایی یا میزان دوز تجویزی را تغییر دهند.

هر دو شرکت آمریکایی و فرانسوی در پژوهش‌های دیگر مربوط به بیماری کووید-۱۹ دخیل هستند. شرکت سانوفی در انتظار شروع کارآزمایی بالینی یک واکسن تولیدی‌اش در اوائل امسال است. شرکت رجنرون نیز قصد دارد در اوائل تابستان آزمایش یک داروی تجربی شامل پادتن یا آنتی‌بادی بر ضد ویروس را شروع کند.

کد خبر 494275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha