دانشمندان استرالیایی می‌گویند یک داروی ضد اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) و یک داروی ضد مالاریا در درمان گروهی از بیماران کووید-۱۹ نتایج موفقی داشته‌اند.

Anti malarial drug

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از news.com.au پروفسور دیوید پترسون رئیس مرکز پژوهش بالینی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا گفت بررسی او و همکارانش نشان داد این دو دارو در ویروس در لوله آزمایش از بین می‌برند.

به گفته او یکی از این داروها به برخی از نخستین بیماران دچار بیماری کووید-۱۹ در استرالیا داده شده و منجر به «ناپدید شدن ویروس» از بدن آنها و بهبود کامل آنها از عفونت شده است.

اکنون این پژوهشگران می‌خواهند این داروها را به شکلی کنترل‌شده و مقایسه‌ای بر روی گروهی از  بیماران دچار ویروس کرونا آزمایش کنند.

یکی از این دو دارو یک داروی ترکیبی ضد اچ‌آی‌وی (لوپیناویر/ریتوناویر) و دیگری داروی ضد مالاریای کلروکین است. داروی لوپیناویر/ریتوناویر عمدتا با نسل جدید داروهای ضد اچ‌آی‌وی جایگزین شده است و داروی  کلروکین هم امروزه به علت مقاومت انگل‌های مالاریا نسبت به آن ندرتا استفاده می‌شود.

پترسون که همچنین پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان رویال و بیمارستان زنان در بریزبین استرالیا است، گفت که نباید این داروها به عنوان علاج ویروس کرونا ذکر شوند، بلکه فعلا درمانی بالقوه موثر هستند.

هر دو این داروها قبلاً در استرالیا ثبت شده، مجوز گرفته و در دسترس هستند.

این تحقیق از نتایج درمان بیماران چینی مبتلا به کووید-۱۹ که ابتد داروی ضد اچ‌آی‌وی را در استرالیا دریافت کردند، الهام گرفته است.

پترسون گفت: «پزشکان ما بسیار شگفت زده شده‌ بودند که یک داروی ضد اچ‌آی‌وی (لوپیناویر/ریتوناویر) می‌تواند در مقابل کروناویروس جدید به خوبی عمل کند.»

پترسون افزود: «آنچه اکنون می‌خواهیم انجام دهیم، یک کارآزمایی بالینی بزرگ در سراسر استرالیا است که ۵۰ بیمارستان را در برمی‌گیرد و قصد ما این است که یک دارو را در مقابل یک داروی دیگر و همچنین در مقابل ترکیبی از این دو دارو مقایسه کنیم.»

پژوهشگران استرالیایی می‌گویند با توجه به تاریخچه طولانی استفاده از این داروها انتظار نمی‌رود آنها عارضه جانبی مهمی در بیماران ایجاد کنند.

پترسون گفت: «ما می‌خواهیم بهترین درمان را برای استرالیایی‌ها به ارمغان بیاوریم و نه حدس‌های شخصی یا تجربیات چند نفر. محققان ما امیدوارند تا پایان ماه مارس کارآزمایی بالینی کنترل‌شده این داروها را شروع کنند.»

این دارو به صورت قرص خوراکی برای بیماران تجویز می‌شوند.

کد خبر 493478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha