چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: افشای بخشی‌ از اطلاعات‌ طبقه‌ بندی‌ شده‌ در مورد عملیات‌ مخالفان‌ حضور امریکا در عراق‌ در نیویورک تایمز؛ جورج بوش را در موضع انفعالی قرار داده است

این بخشی از ارزیابی روزنامه واشنگتن پست در این زمینه است. در واقع حالا این ادعای بوش که آمریکا امن تر شده؛ زیر سئوال رفته است.

در همین حال گفته می‌شود رئیس جمهور آمریکا ‌پس‌ از انکه‌ رسانه‌ های‌ امریکایی‌ بخشی‌ از اطلاعات‌ طبقه‌ بندی‌ شده‌ در مورد عملیات‌ مخالفان‌ حضور امریکا در عراق‌ را که "برآورد اطلاعاتی ملی"  (NIE) نام دارد؛ افشا کردند؛ مجبور شد تا دستور انتشار انرا صادر کند .

روزنامه‌ واشنگتن‌ پست‌ در شماره‌ امروز 27 سپتامبر خود نوشت دولت‌ بوش‌ روز گذشته‌ قسمتی‌ از گزارش‌ اطلاعاتی‌ طبقه‌ بندی‌ مربوط به‌ گروههای‌ جهادی‌ در عراق‌ را منتشر کرد تا آتش سیاسی مربوط به بخشی از این گزارش را خنثی کند که در آن آمده است جنگ عراق "افراط گرائی اسلامی" را افزایش‌ داده است.

روزنامه یو اس ای تودی هم در گزارشی در این باره نوشت: بوش انتشار این اسناد را حرکتی سیاسی و در چارچوب انتخابات میاندوره ای نوامبر اعلام کرده است 

روزنامه یو اس ای تودی همچنین این تیتر را برای گزارش خود انتخاب کرده است: کاخ سفید درخواست انتشار متن کامل گزارش اطلاعاتی عراق را رد می‌کند.

در این‌ گزارش‌ آمده‌ است‌ گروههای‌ جهادی‌ هم از لحاظ کمیت و هم از جنبه پراکندگی جغرافیایی گسترش یافته اند.

افزون بر این در این گزارش که در ماه آوریل تهیه شده آمده است: جنگ عراق به کانون توجه عمومی جهادگرایان تبدیل شده  و درعین حال به‌ تعمیق خشم عمیق از مداخله آمریکا در جهان اسلام منجر شده و برای جنبش جهانی جهادی هوادار آفریده است.

گفته می شود مطرح شدن این‌ گزارش که بر اساس‌ بررسی‌های 16 سازمان‌ اطلاعاتی‌ تنظیم‌ شده‌ است‌؛ برای انتخابات در راه آمریکا به جورج بوش و جمهوریخواهان ضربه خواهد زد.

کد خبر 4929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز