دانشمندان داشتن وزن کمتر و نیاز به کالری کمتر را از جمله دلایلی ذکر کرده‌اند که زنان برای فضانوردی مناسب‌تر از مردان هستند. 

فضانورد زن

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای نوشت: جسیکا میر، فضانورد ناسا، در حال حاضر تنها زن حاضر در فضاست. این تعجب‌آور نیست، زیرا از حدود ۵۵۰ نفری که تاکنون به فضا اعزام شده‌اند فقط ۶۵ نفر از آن‌ها زن بوده‌اند. 

با وجود این اختلاف فاحش میان تعداد فضانوردان زن و مرد که تاکنون به فضا رفته‌اند، دانشمندان معتقدند زنان در واقع ممکن است برای این شغل مناسب‌تر باشند. 

یک دلیل کلی این است که زنان از نظر اندازه معمولا کوچک‌تر از مردان هستند و اندام نحیفی دارند. به طور متوسط وزن مردان از زنان بیشتر است، بنابراین وقتی صحبت از ارسال افراد کوچک‌تر و سبک‌تر به فضا می‌شود، معمولا زنان گزینه مناسبی‌اند، زیرا موشک‌ها برای حمل آن‌ها به سوخت کمتری نیاز خواهند داشت. 

علاوه بر این، از آنجا که معمولا زنان کوچک‌تر از مردان هستند به کالری روزانه کمتری هم نیاز دارند، بنابراین منابع غذایی می‌توانند مدت طولانی‌تری باقی بمانند و دیرتر مصرف شوند. 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده آمده است هنگامی که زنان و مردان وظایف مشابهی را در فضا انجام می‌دهند، زنان فقط به نیمی از کالری دریافتی مردان نیاز دارند. یعنی زنان با مصرف کالری یک روز یک فضانورد مرد ۲ روز قادر به فعالیتند. 

سپس این مسئله مهم است که بدن مردان و زنان چگونه به حضور در فضا واکنش نشان می‌دهد. متأسفانه هم بدن زنان و هم مردان در فضا متحمل عوارض منفی می‌شود. مثلا زنان در فضا مستعد ابتلا به سرطان‌های ناشی از تشعشع هستند در حالی که مردان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و سریع‌تر دچار کم‌شنوایی می‌شوند. 

کد خبر 492725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha