مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو زن فضانورد برای نخستین بار در تاریخ به راهپیمایی فضایی می‌پردازند. این گونه ماموریت‌ تاکنون یا توسط مردان یا تیم‌های مختلط انجام می‌شد.

کریستینا کوخ و جسیکا میر فضانورد

به گزارش دویچه‌وله، کریستینا کوخ و جسیکا میر برای نصب یک قطعه در بدنه بیرونی ایستگاه بین‌المللی فضایی، ایستگاه را ترک کردند. به این ترتیب آنها نخستین تیم زنانه "راهپیمایی" فضایی در تاریخ فضانوردی به‌شمار می‌روند.

قرار بود که این ماموریت در ماه مارس سال جاری توسط کوخ و آن مک کلاین، فضانورد زنی که اکنون به زمین بازگشته است انجام شود اما سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که به دلیل محدود بودن لباس‌های فضانوردی "سایز متوسط"، این ماموریت به تعویق می‌افتد.

کریستینا کوخ ۱۴ مارس در نخستین ماموریت فضایی خود وارد ایستگاه بین‌المللی فضایی شد و قرار است که تا فوریه ۲۰۲۰ در این ایستگاه بماند. در این صورت او رکورد دیگری خواهد زد. تاکنون هیچ فضانورد زنی برای این مدت در ایستگاه فضایی اقامت نداشته است.

پگی ویتسون با ۲۸۸ روز اقامت در ایستگاه فضایی رکورددار فعلی اقامت یک فضانورد زن در این ایستگاه است.

  • زنان فضانورد پیشگام

در تاریخ فضانوردی برای برابری زن و مرد فعالیت چندانی نشده است. تاکنون نام ۲۰۰ مرد به عنوان  فضانورد ثبت شده است در حالی که تنها ۱۵ زن موفق به سفر فضایی شده‌اند.

بسیاری از مردان فضانورد تاکید کرده‌اند که فضانوردی شغلی بسیار سخت و برای مردان قوی مناسب است. کریستینا کوخ این ادعا را رد کرده و گفته است که در ایستگاه فضایی کسی به این نکته اهمیت نمی‌دهد که کارهای روزمره را یک زن یا یک مرد انجام می‌دهد.

فعالیت در این فاصله ۴۰۰ کیلومتری زمین بسیار خسته‌کننده است و به گفته ناسا، روزانه دو هزار کالری انرژی نیاز دارد.

  • والنتینا ترشکووا؛ نخستین فضانورد زن

نخستین زنی که از سفینه خارج شد و به "راهپیمایی" فضایی پرداخت سوتلانا ساویتسکایا، شهروند شوروی سابق بود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی(International Space Station)  با مشارکت ۱۶ کشور ساخته می‌شود و هنوز کامل نشده است. این ایستگاه فضایی در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است و هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد.

ابعاد آن  ۳۰ x ۱۰۰ x ۱۰۰  متر است و وزن آن پس از تکمیل ۴۵۰ تن خواهد بود.

کد خبر 459430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha