کریستینا کوک، فضانورد ۴۰ ساله آمریکایی با ۲۸۹ روز حضور مداوم در فضا رکورد طولانی‌ترین اقامت یک زن در ایستگاه فضایی بین‌المللی را شکست.

کریستینا کوک فضانورد آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، رکورد پیشین طولانی‌ترین اقامت یک فضانورد زن ناسا در فضا مربوط به پگی ویتسن بود که پس از ۲۸۸ روز به زمین بازگشت. این رکورد حالا با یک روز بیشتر در دست کوک است که پیش‌تر همراه همکار خود جسیکا میر یک تاریخ‌سازی دیگر هم کرده بود. این دو فضانورد نخستین زنان تاریخ بودند که ماه اکتبر گذشته در ایستگاه فضایی بین‌المللی یک راهپیمایی تمام‌زنانه در فضا انجام دادند و میلیون‌ها نفر در دنیا آن را زنده و مستقیم تماشا کردند.

تا پیش از پایان ماموریت و بازگشتن به زمین، انتظار می‌رفت کوک شش راهپیمایی فضایی انجام دهد و پژوهش‌های حیاتی‌اش در ایستگاه فضایی ادامه یابد. هر چند تا زمان بازگشت او هنوز زمان باقی است. خروج کوک از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای فوریه ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است و به این ترتیب اقامت او در فضا فقط ۱۲ روز کمتر از رکورد ۳۴۰ روز همکارش اسکات کلی خواهد بود.

کوک روز ۲۸ دسامبر همزمان با رکوردشکنی خود در گفتگویی مستقیم از ایستگاه فضایی بین‌المللی با شبکه سی‌ان‌ان ابراز امیدواری کرد رکوردش زودتر شکسته شود. او گفت: «کاری را بکنید که از آن می‌ترسید. انسان در پی عبور از مرزهای فضاست و امیدوارم کاری که من انجام دادم، الهام‌بخش دیگران شود تا راه مرا ادامه دهند.»

در حال حاضر ویتسن رکوردددار طولانی‌ترین اقامت غیردائم در فضاست. او در مجموع پنج ماموریت فضایی ۶۶۶ روز را دور از زمین گذرانده و البته رکورد طولانی‌ترین پرواز فضایی با ۴۳۸ روز همچنان در اختیار والری پولیاکف، فضانورد و ستاره‌شناس روس است که در ۱۹۹۵ در ایستگاه فضایی میر ثبت شد.

کد خبر 473935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha