شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد رضا لطفی در نشست خبری خود با روزنامه‌نگاران گفت که برای نخستین بار قطعه‌ای را که 43 سال قبل ساخته است اجرا خواهد کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که صبح شنبه، 31 فروردین در موسسه آوای شیدا برگزار شد  محمدرضا لطفی گفت که این قطعه «رنگ» نام دارد و در 19 سالگی (1344) آن را ساخته و تا کنون در هیچ برنامه‌ای آن را ننواخته است و قصد دارد این قطعه را به همراه قطعه «ایران وطنم» که شعر و آهنگ آن را هم خود ساخته است، ‌اجراکند.

لطفی سپس درباره سه گروه متفاوتی که به اجرای برنامه می‌پردازند سخن گفت [کنسرت لطفی و سه گروه زیر نظرش در سال 87] و در پاسخ به این سوال که چرا از همخوانی بانوان استفاده نمی‌کند به شکل دهی گروه بانوان در کنسرت ‌آتی خود اشاره کرد و گفت: من چیزی به نام همخوان زن و یا تفکیک زن و مرد نمی‌شناسم. اگر در قانون اساسی ایران و نظام کشور چیزی منع شده است، من به عنوان شهروند مجبور هستم برخلاف میلم قبول کنم.

وی ادامه داد: من می‌توانستم خانمی را به عنوان همخوان در گروه قرار دهم، ولی این کار را نکردم چون نمی‌خواستم برخلاف قانون کار کنم و خواننده زن را به عنوان چرخ آخر درشکه در نظر بگیرم. اگرچه در حین اجرا و به ضرورت قطعه‌ای که اجرا می‌شود همخوانی‌هایی هم صورت خواهد گرفت.

این آهنگساز ادامه داد: قطعاتی که گروه بانوان شیدا اجرا خواهند کرد جزء قطعات جدیدی هستند که تاکنون شنیده نشده‌اند. به طوری که یک تصنیف را با شعری از مولانا و قطعات سازی را به خوانندگی شاه محمدی اجرا می‌کنند. گروه بازسازی نیز کارهای بازسازی شده دوره قاجار و بعد از آن را می‌نوازند که در این بخش احتمالا  نوازندگی سه‌تار را خودم به عهده خواهم گرفت.

بخش دیگری از گفته‌های محمد رضا لطفی به چگونگی ساخت قطعاتش اختصاص داشت که وی با اشاره به این نکته که قطعه سفارشی نمی‌سازد گفت: من هیچ وقت برای ساخت قطعاتم پشت میز نمی‌نشینم بلکه‌ 70 درصد آنها را در سفرهایم می‌سازم، بعضی از آنها را نیز در اثر رخ دادن یک حادثه شکل می‌گیرند و بعضی دیگر نیز در خواب به ذهنم می‌رسد.

وی با اشاره به این که در کنسرت‌های بعدی خود قصد دارد برخی از قطعات قدیمی‌اش را اجرا کند گفت: نوای باغ شیراز و سه‌گاه شجریان از جمله قطعاتی‌اند که قصد دارم آنرا  با حال و هوای امروزی اجرا کنم، چون معتقدم قطعات 30 سال پیش را نمی‌توان با همان حس و حال اجرا کرد چرا که نه شرایط فضا و نه شرایط حسی هنرمندان فراهم است و قطعا حال و هوای گذشته را نخواهد داشت.

بخشی دیگر از پرسش‌ها به آکوستیک و نامناسب بودن تالار کشور برای کنسرت موسیقی بازمی‌گشت که لطفی در پاسخ گفت: خوشبختانه 70-60 درصد مسائل آگوستیک تالار بزرگ کشور را حل کردیم و مسئولین سالن نیز علاقه‌مند هستند از این سالن به صورت حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر استفاده کنند. بر این اساس تلاش کردند امکاناتی را فراهم کنند تا کسانی که کنسرت می‌دهند با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی با اشاره به تغییرات تالار بزرگ کشور افزود: تغییراتی از نظر آگوستیکی، اتاق رخت کن و ... انجام شده به طوری که 50 درصد رشد کیفی خواهد داشت و در آینده قرار است کل آگوستیک سالن را برای تبدیل این تالار به تالار هنری و موسیقی حرفه‌ای کنند.

این نوازنده کمانچه تصریح کرد: اگر این سالن به سالن هنری با کیفیت بالا تبدیل شود جوابگوی برنامه‌های بزرگتر می‌شود.

بازتاب کنسرت سال گذشته لطفی در میان اهالی هنر و نیز اهل مطبوعات از دیگر مواردی بود که با لطفی طرح شد که وی گفت برخی از انتقادات به جا بود اما برخی هم ناشی از حسادت بود و من به شخصه از ابراز نظر برخی از اهل موسیقی استفاده کردم.

لطفی درپایان سخنان خود با اشاره به کنسرت گروه همنوازان شیدا در کانادا (17 جولای، مصادف با 27 تیر) از انتشار ردیف موسیقی استاد حسین یاحقی خبر داد و گفت: ویراستاری این کار انجام شده و پس از اتمام کنسرت‌ها به همراه سی‌دی آن را منتشر می‌کنم

در بخش دیگری از این نشست، بهراد توکلی، آهنگساز و مدیر برنامه‌های لطفی در خصوص قیمت بلیت‌ها گفت: مقایسه آماری نشان می‌دهد که قیمت بلیت‌های این کنسرت نسبت به کنسرت قبلی آقای لطفی 7 درصد کاهش یافته چرا که صحنه تالار بزرگ کشور بزرگ‌تر و برخی صندلی‌ها حذف شده و تعداد صندلی‌ها نسبت به کنسرت نیاوران 100 عدد بیشتر شده است.

وی افزود: قیمت‌ها از 10 هزار تومان تا 40 هزار تومان است البته تعداد محدودی بلیت 40هزار تومانی داریم که بخشی از آن به مهمانان ویژه داده می‌شود و بخشی دیگر به فروش خواهد رسید.

کنسرت محمدرضا لطفی و سه گروه یاد شده در روزهای 27،28 و 29 اردیبهشت در تالار کشور اجرا خواهد شد.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که برای نخستین بار در ایران یک گروه موسیقی برای اجرای خود سایتی اختصاصی هم راه اندازی کرده است که اطلاعات را لحظه به لحظه در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد.

کد خبر 49258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز