شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: براساس سیاستی که دولت طی سال‌های اخیر در پیش گرفته، هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با اجرای سیاست‌های تنظیم بازار تلاش‌هایی برای جلوگیری از نوسان قیمت مرکبات از طریق ذخیره‌سازی و واردات صورت می‌گیرد.

این در حالی است که دستگاه‌های متولی امر هیچ گاه آمار دقیقی از میزان تولید داخل و مصرف محصولاتی مانند سیب، نارنگی و پرتقال ارائه نکرده و در شرایطی که به گفته متولیان بخش تولید، میزان تولید این محصولات جوابگوی نیاز بازار داخلی است، هر ساله کاهش تعرفه و افزایش واردات به‌عنوان راهکار تنظیم بازار این کالاها دنبال می‌شود.

تداوم نوسان قیمت

با این روند زمستان گذشته بسیاری از مرکبات ذخیره‌سازی شده به‌دلیل سهل‌انگاری در ذخیره‌سازی‌ و نگهداری مطلوب فاسد و واردات پرتقال مصری و نارنگی پاکستانی گزینه اصلی تنظیم بازار محسوب شد.

این روند موجب شکل‌گیری معضل عرضه پرتقال‌های یخی به بازار شد موضوعی که هیچ‌گاه متولیان تنظیم بازار پاسخ روشنی در زمینه علل و چگونگی عرضه این محصولات به بازار و زیان مصرف‌کنندگان ارائه نکردند و این پرتقال‌ها در سراسر کشور به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

به‌نظر می‌رسد کیفیت و قیمت مرکبات وارداتی و شرایط جوی در زمستان سال گذشته، بحرانی را ایجاد کرد که موجب شد بسیاری از دست‌اندرکاران تنظیم بازار مرکبات که نسبت به ذخیره‌سازی مرکبات داخلی اقدام کرده بودند، تنظیم بازار از طریق محصولات وارداتی را راهکار بهتری قلمداد کنند چرا که به گفته برخی کارشناسان با توجه به حذف سود بازرگانی واردات مرکبات و قیمت‌های جهانی این محصول، بهترین پرتقال وارداتی با قیمتی حدود ۵۰۰ تومان به کشور وارد شده و از سوی دیگر نبود نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه محصولات وارداتی موجب شد تا وارد‌کنندگان این محصولات را با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند.

زود دیر می‌شود

به‌نظر می‌رسد تداوم این روند خطر جدی‌تری را برای تولید سال‌های آتی این محصولات به‌دنبال خواهد داشت و با حذف مرکبات داخلی از بازار مصرف ذائقه مصرف‌کنندگان از مرکبات ایرانی به محصولات وارداتی تغییر یافته و این شرایط موجب خواهد شد تا رونق دوباره تولید نیز قادر به حذف مرکبات وارداتی از سبد خانوارهای ایرانی نباشد، موضوعی که پیش از این در زمینه چای ایرانی تجربه و موجب شده است با وجود ممنوعیت واردات  چای خارجی و هشدارهای کارشناسان نسبت به مشکلات بهداشتی این محصولات، هنوز چای وارداتی قاچاق، رتبه نخست را در سبد مصرف چای خانوارهای ایرانی داشته باشد.

نیازی به واردات مرکبات نیست

همچنین با وجود کاهش تولید مرکبات در سال‌جاری به گفته رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران مرکبات با وجود کاهش 200 تا 300 هزار تنی تولید مرکبات امسال نیازی به واردات مرکبات نداریم، چرا که حجم تولید مرکبات در بخش کلان، در حد مازاد بوده و برای نیاز داخل به اندازه کافی تولید مرکبات داریم.

عنایت‌الله بیابانی، با تاکید بر اینکه حتی بحران خشکسالی نیز در بی‌نیازی کشور به واردات مرکبات تاثیری ندارد، می‌افزاید: با وجود این‌که مقدار زیادی از محصولات مرکبات بر اثر سرمازدگی از بین رفت ولی در حال حاضر هنوز انبارهای کشور آمادگی تحویل مرکبات را داشته و حتی تولید سال گذشته بیش از سال‌های قبل بوده است.

کد خبر 49238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز