دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های قبل تغییر اساسی دارد. خیابان‌های خلوت، کاهش حضور مردم در مراکز خرید و کسادی بازار موضوعی است که هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم محسوس‌تر می‌شود...

املاک شمیران

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: بسیاری از مردم ترجیح می دهند که برای در امان ماندن از ویروس کرونا قید خرید پایان سال را بزنند. بازار مسکن نیز از این مهمان ناخوانده اسفند ماه بی نصیب نمانده است. هرچند این ویروس بدقلق حریف فروش ویلاها در لواسان نشده است اما موجب شده مالکان و مستأجران تا آرام شدن شرایط بحرانی با هم کنار بیایند. تأثیر این ویروس بر انجام معاملات خرید و فروش ملک و ویلا های لواسان موضوعی است که در گفت و گو با مشاوران املاک به آن پرداخته ایم.

قرنطینه خانگی، ورود و خروج افراد را محدود کرده است. بسیاری از مردم هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت را جدی گرفته اند و با خانه ماندن در روزهای پایانی سال تلاش می کنند از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند. این روزها سایه سنگین کرونا را می توان همه جا دید؛ حتی جابه جایی خانه برای مستأجران و فروش ملک برای مالکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. « علی رضایی» یکی از مشاوران املاک در منطقه نیاوران می گوید:«سال های قبل در ماه اسفند، خرید و فروش ملک نسبت به رهن و اجاره رونق بیشتری داشت. روزهای شلوغی داشتیم. چون موعد برخی قراردادها به پایان می رسید و مالکان ترجیح می دادند قرارداد سال آینده را با مبلغی بالاتر منعقد کنند. اما کرونا موجب شده مالکان و مستأجران با هم کنار بیایند.»
 

  • بازدید تا اطلاع ثانوی ممنوع!

رضایی درباره تمدید قراردادها می گوید:«اغلب افرادی که ملک خود را برای فروش یا اجاره به بنگاه سپرده بودند از اوایل اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا به ما اعلام کردند که اجازه هیچگونه بازدید از منزل را نمی دهند. برخی حتی به مشاوران املاک برای تخمین قیمت هم اجازه ورود نمی دهند و گفته اند تا اطلاع ثانوی قصد فروش یا اجاره ندارند. مالکان اعلام کرده اند مستأجرانی که موعد قراردادشان اسفند ماه است می توانند یک تا ۲ماه قرارداد را تمدید کنند. به این دلیل که اگر مستأجر خانه را تخلیه کند معلوم نیست مشتری پیدا شود و بتوانند در این شرایط ملکشان را اجاره دهند یا خیر. برخی تا پایان فروردین ماه و بعضی تا پایان اردیبهشت ماه قراردادها را تمدید کرده اند. در این زمینه مالک و مستأجر به تفاهم رسیده اند. در شرایطی که کسی اجازه بازدید از خانه را نمی دهد تمدید قرارداد به نفع مالک و مستأجر است.» به گفته این مشاور املاک، کرونا روی قیمت ملک تأثیر چندانی نداشته است. 

  • رونق فروش ویلاها حتی با کرونا

هجوم آنهایی که جیبی پر پول دارند برای خرید ویلا در لواسان و رودبار قصران موجب شده تا کرونا حریف انجام معاملات ملکی در این منطقه نشود. یکی از مشاوران املاک در منطقه رودبار قصران شمیران درباره خرید و فروش ویلا در روزهای پایانی سال می گوید:«هر سال با نزدیک شدن به نوروز، مشتریان خرید ویلا زیاد می شود. برخی ترجیح می دهند تعطیلات عید را در لواسان و رودبار قصران سپری کنند. به همین دلیل اسفند ماه آمار معاملات ملکی هم افزایش می یابد. البته در تابستان هم ویلاها مشتریان خود را دارد.»  او دلیل تأثیر نداشتن کرونا بر انجام معاملات ملکی را خالی بودن ویلاها بیان می کند. هر چند تعطیلات زودهنگام  مدارس هم در افزایش متقاضیان خرید بی تأثیر نبوده است:« امسال با وجود قرنطینه خانگی برخی ترجیح می دهند با خریدن ویلا، تعطیلات را در این منطقه سپری کنند. به دلیل اینکه ویلاها خالی هستند بازدید این ویلاها به راحتی امکان پذیر است. در اغلب ویلاها یک سرایدار از اتباع افغانستان سکونت دارد و مشکلی برای بازدید وجود ندارد.» به گفته این مشاور املاک، ویلاهای لواسان و رودبار قصران قیمت هایی از ۱۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان دارند. گران ترین ویلای معامله شده طی اسفند امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان قیمت داشته است. نرخ اجاره ویلاها به صورت سالانه با مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون پول پیش و اجاره ماهانه ۱۰ تا ۴۰ میلیون برای روزهای تعطیل خوش نشینان  معامله می شود.
 

کد خبر 490724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین TR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    0 0
    تا بوده، اینطور بوده. مستکبران و سرمایه داران، هیچ موقع با مردم همگام نبوده و نخواهند بود. شاید اگر مرزها باز بود، خیلی هاشان به همراه خیل آقازادگان در خارج از کشور در حال استراحت بودند.