مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: 5 کشورایران، برزیل، هند، فیلیپین و زامبیا پس ازسنجش ابزار و شاخص‌های توسعه، ازاواخرامسال رقابت برسرتوسعه عدالت را درشهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت‌های خود آغاز خواهند کرد.

بر همین اساس کارگاهی تحت عنوان ابزار سنجش عدالت در شهر، با حضور14نفر از حضار بین‌المللی از 6کشور دنیا تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی به‌مدت 3 روز (31 فروردین تا دوم اردیبهشت ماه) در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری یک مؤسسه در شهر کوبه ژاپن ابزاری را برای سنجش عدالت و رشد و توسعه در کشورها تهیه کرده که به‌عنوان الگو و به‌صورت آزمایشی در 5 کشور ازجمله ایران به‌اجرا درخواهد آمد.

این طرح درحیطه زیرساخت‌ها، توسعه انسانی، مدیریت وحکمرانی
واقتصاد اقدام به ارزیابی حدود 35 شاخص توسعه اعم ازتوسعه راه‌ها، ‌فضای سبز، سلامتی وبهداشت، اشتغال، تورم، ‌مسکن، درآمد، آموزش وسواد، ‌سوء تغذیه، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و... خواهدکرد.

برون داد این کارگاه، شاخص‌هایی خواهد بود تا به واسطه آنها همه اقدامات شهری با آن سنجیده شود و دست اندرکاران را متوجه خواهد ساخت تا در برنامه‌ریزی‌های خود تا چه حد موفق بوده‌اند. براساس این طرح، برنامه‌ریزی‌ها نباید به‌نحوی باشد که امکانات تنها در اختیار اقشار خاصی قرار گیرد بلکه باید به گونه‌ای باشد که ضمن کاهش نابرابری‌ها، دسترسی به امکانات را به یک اندازه برای همه اقشار فراهم سازد.

واعظ مهدوی، معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران، صبح دیروز دریک نشست خبری با اشاره به موضوع برگزاری این کارگاه و ویژگی‌های آن گفت: در اجرای این طرح از همه وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های مرتبط یک نماینده شرکت خواهد داشت و شهرداری فقط کار اندازه‌گیری شاخص‌ها در مناطق مختلف و اعلام آن به ارگان‌های مربوطه راعهده دارخواهدبود و رفع مشکلات در هر یک از بخش‌ها، توسط ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران، هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردم را ابزار کلیدی در رسیدن به عدالت وتحقق اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: نتایج حاصل ازاین طرح تا پایان سال در هنگام تنظیم بودجه‌های سالانه و اختصاص آن به بخش‌های مختلف کمک بزرگی به حل معضلات خواهد بود.

بنا براین گزارش، مهدوی معتقد است، ‌کارگاه ابزار سنجش عدالت در شهر با همکاری همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، آموزشی، فرهنگی و علمی، تمام ابزارهای سنجش عدالت در حیطه کاری خود را در  زمینه توسعه عدالت شناسایی و معرفی می‌کند؛ چراکه بدون شناخت ابزارسنجش عدالت در شهر نمی‌توان نتیجه اقدامات برنامه‌ریزی را سنجید و به سمت عدالت همه جانبه حرکت کرد.

هماهنگی و مشارکت مردم
معاون هماهنگی وبرنامه ریزی شهرداری تهران در مورد ضمانت اجرایی این طرح اظهار کرد: رسیدگی ورفع آن دسته ازمحرومیت‌هایی که مستقیما به مدیریت شهری مربوط است، توسط شهرداری انجام می‌شود و آن دسته از مواردی که در اختیار شهرداری نیست، توسط شورای شهر به سازمان‌های مربوطه ارسال می‌شود ودراین بخش نقش مهم دولت در برنامه‌ریزی‌ها، توزیع عادلانه توسعه و عدالت برای همه اقشار جامعه پررنگ‌ترمی شود.

واعظ مهدوی در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجا که اجرای این طرح، در سطح شهر، مشکلات را در همه بخش‌ها مشخص می‌کند، مدیران را تحریک خواهد کرد تا برای بخش‌هایی که زیر‌خط شاخص‌های تعریف شده است، اقدامات جدی انجام دهند.

کد خبر 49040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز