چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست یک روزه مذهب و سیاست با حضور نمایندگان پانزده کشور جهان در ژنو تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه بین الملی گفتگوی فرهنگها و تمدنها، در این جلسه که با همکاری مشترک موسسه بین الملی گفتگوی فرهنگها و تمدنها به ریاست سیدمحمد خاتمی رییس جمهور سابق کشورمان و مرکز صلح و حقوق بشر اسلو به ریاست بندویک نخست وزیر سابق نروژ برگزار گردید؛ موضوع رابطه دین و سیاست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
شرکت کنندگان در این نشست نقش روز افزون مذهب در جهان جدید را مورد بررسی قرار دادند و بر این نکته تاکید نمودند که مذهب امری صرفا فردی برای سعادت اخروی مردم نیست بلکه نقش دین در زندگی اجتماعی و سیاسی به صورت فزاینده ای تقویت شده است.

بر این اساس سکولاریزم سرنوشت محتوم ادیان قلمداد نمی شود بلکه توجه به نقش موثر مذهب در عرصه همگانی از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته مهم در ارتباط مذهب با سیاست مساله مردم سالای دینی و مشروعیت مدنی و مذهبی می باشد؛البته دموکراسی امری وارداتی نیست که با مداخله بیگانگان در جوامع اسلامی ایجاد گردد،بلکه مردم سالاری فرایندی درون زا ست که ریشه در تعالیم مذهبی دارد.بنابر این مردم سالاری دینی به عنوان یک واقعیت اساسی در جهان اسلام می باشد.

همچنین توجه به نهادهای مدنی و حقوق بشر و آزادی های اساسی و ارزشهای مذهبی و اخلاقی لازمه یک جامعه مردم سالار و پیشرفته است.
گفتنی است سید محمد خاتمی پس از سفری 6 روزه به کشورهای اسپانیا و سوییس بامداد امروز به تهران بازگشت.

کد خبر 49037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز