مدتی پیش گزارشی درباره گلایه برخی از شهروندان منطقه ۲۱ درباره تعرفه‌های درمانگاه خیریه «صاحب کوثر» منتشر کردیم و از کمبودهای مراکز درمانی در این منطقه نوشتیم. مسئولان درمانگاه خیریه برای رفع ابهام از اذهان عمومی، درباره فعالیت این درمانگاه توضیح های ارائه کردند و خبر افتتاح نخستین بیمارستان منطقه را به مردم دادند.

درمانگاه کوثر

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: درمانگاه خیریه صاحب کوثر سال‌هاست که به عنوان یک مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی مجهز به هزاران نفر از شهروندان تهرانسر و منطقه ۲۱ خدمات درمانی ارائه می دهد. با وجود این خدمات، درمانگاه خیریه منطقه منتقدانی هم دارد. برخی افراد تعرفه های دریافتی در آن را بالا می دانند. دکتر «سیده مریم آقا میری» مسئول فنی درمانگاه خیریه صاحب کوثر درخصوص تعرفه هایی که در این مرکز درمانی دریافت می شود تأکید می کند که همه چیز منطبق و براساس مصوبه و ابلاغیه هیئت وزیران و در مواردی حتی کمتر از آن است: «تعرفه درمانگاه ها یا بیمارستان های خیریه مصوب وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و هر سال توسط هیئت دولت، تصویب و از طریق دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شود. درمانگاه خیریه صاحب کوثر دقیقاً براساس تعرفه هیئت وزیران عمل می کند که هر سال ابلاغ می شود و از مراجعه کنندگان حتی یک ریال هم خارج از تعرفه دریافت نمی کنیم. طبق سیاست و مصوبه هیئت مدیره درمانگاه خیریه صاحب کوثر در مواردی که عدد خرده در تعرفه‌ها وجود دارد، آن را رو به پایین گرد می کنیم. مثلاً اگر تعرفه مصوب شده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است ما ۱۲ هزار تومان می گیریم . طبیعی است که برخی از مراجعه کنندگان انتظار داشته باشند برای درمان هزینه ای پرداخت نکنند یا مبلغ بسیار کمی از آنها گرفته شود. اما مبنا اجرای قوانین و رعایت ضوابط است که تمام خدمات و تعرفه های این درمانگاه خیریه نیز مطابق مصوبه ابلاغ شده هیئت دولت است. »

  • دریافت تعرفه طبق مصوبه دولت

مهندس «محمد اصغری» که از مؤسسان و اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای درمانگاه خیریه صاحب کوثر است دلیل تعرفه های کمتری را که در برخی از مراکز درمانی خیریه از مردم دریافت می شود اینگونه توضیح می‌دهد: «برخی خیریه ها حامی مالی دارند که آن فرد یا افراد بخشی از هزینه ها را تقبل و به صورت ماهانه، سالانه یا چند سال یک بار پرداخت می کنند. برای مثال اگر در تعرفه هزینه ویزیت ۲۱ هزار تومان است،  خیران آن درمانگاه مقداری از آن را تقبل می کنند. بنابراین مبلغ کمتری از بیماران دریافت می شود. اما درمانگاه خیریه صاحب کوثر هیچگونه خیر و حامی مالی ندارد. اینجا هیئت امنایی دارد که از هیچ کجا و هیچ شخصی یارانه دریافت نمی کنند و هیچ مبلغی برای کمک یا حمایت مالی به حساب آنها واریز نمی شود.در درمانگاه خیریه، اعضای هیئت امنا، مؤسسان و اعضای هیئت مدیره هیچ نفع شخصی از درمانگاه و درآمدش نمی برند و اگر سود ناچیزی هم عاید شود برای توسعه خدمات بیشتر به شهروندان در درمانگاه هزینه می شود. »

  • ۱۰ درصد تخفیف برای همه بیماران

اصغری نکته دیگری را توضیح می دهد: « براساس سیاست‌های هیئت امنا و مؤسسان درمانگاه خیریه صاحب کوثر از همان ابتدا هیچ گونه یارانه و حامی مالی نداشتیم که براساس آن از مبلغ خدماتمان کسر کنیم. البته کمک هایی را به عنوان تجهیزات پزشکی و درمانی از جاهایی جذب کرده ایم. بنای ما از همان ابتدا این بود که براساس تعرفه های اعلام شده از سوی دولت عمل کنیم و همیشه هم تلاش می کنیم تعرفه ها را رو به پایین بگیریم و حتی تا ۱۰ درصد هزینه خدمات مان کمتر از مصوبه هیئت وزیران است. تعرفه‌های درمانگاه همیشه توسط بازرسان و ناظرانی که از وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی می آیند کنترل می شود. همچنین در مواردی که بیمار نیازمند و تنگدست باشد از طریق بخش مددکاری، آن شخص را تحت حمایت قرار می دهیم. »

  • خیریه ها هم مالیات می دهند

اصغری تأکید می کند که حتی در بحث پرداخت مالیات هم مراکز درمانی خیریه معاف از مالیات نیستند و حتی تخفیف و امتیازی شامل حال آنها نمی شود:« براساس قوانین و مقررات، همه مراکز خدمات درمانی شامل خصوصی و خیریه در مسائل مالیاتی و  حسابرسی یکسانند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. یعنی همان میزان مالیاتی که براساس حسابرسی سالانه بر تراز مالی و عملکرد یک مؤسسه خصوصی درمانی صورت می گیرد، برای خیریه ها نیز اعمال می شود. از همان ابتدا  که درمانگاه را تأسیس کرده ایم حسابرسان قانونی بر اسناد مالی، رسیدگی و ممیزان مالیاتی طبق اظهارنامه و بررسی های قانونی، مالیات تعیین می کنند. ما هم مانند بقیه مالیات دهندگان اگر اعتراضی داریم، آن را بیان می کنیم و در نهایت هم مالیات تعیین شده را می پردازیم. مثل بخش های دیگر، ما هم اگر مالیاتمان را ندهیم اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره را ممنوع الخروج و ممنوع المعامله می‌کنند و حساب هایشان بسته می‌شود. »

  • اینجا متعلق به تعاونی شهرک پاسداران نیست

برخی اهالی تهرانسر تصور می کنند که درمانگاه خیریه صاحب کوثر متعلق به تعاونی شهرک پاسداران است که طبق توضیحات اصغری این موضوع درست نیست. او که یکی از مؤسسان درمانگاه است و در سال های گذشته ریاست هیئت مدیره تعاونی مسکن شهرک پاسداران را برعهده داشته، به عنوان مطلع در این باره می گوید: « با توجه به اینکه درمانگاه در محدوده شهرک پاسداران (محل سکونت کارکنان کمیته انقلاب اسلامی سابق) ساخته شده است برخی افراد فکر می کنند این درمانگاه خیریه از محل وجوه تعاونی ساخته شده در حالی که اینطور نیست. زمانی که این شهرک و خانه های پاسداران کمیته انقلاب اسلامی ساخته شد تا زمانی که واگذار شود، این پیشرفت فیزیکی که امروز در محدوده تهرانسر می بینیم وجود نداشت. سال های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ حتی خیابان های اینجا آسفالت نبود و مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی نداشتند. حتی شهرداری منطقه ۲۱ هم وجود نداشت و اینجا در محدوده شهرداری منطقه ۹ بود. به همین دلیل شرکت تعاونی مکلف بود برای شهرک، امکانات عمومی و رفاهی ایجاد کند. در شهرک، مسجد، بوستان و چند مدرسه ساخته و سیستم آب رسانی، تکمیل و همه این امکانات به نهادهای مربوطه واگذار شد. اما این درمانگاه از محل منابع تعاونی ساخته نشد. یک بنای حدود ۲۵۰ مترمربعی اینجا وجود داشت که نیروی های کمیته انقلاب اسلامی در آن مستقر بودند که بعدها به جای دیگری منتقل شدند. همان زمان ساختمان طبق نرخ روز، کارشناسی و قیمت گذاری و  توسط مؤسسان درمانگاه و همین هیئت امنای فعلی به تعاونی مسکن، پرداخت و به عنوان درمانگاه خیریه به مردم اهدا شد. این درمانگاه خیریه کارش را با روزی ۲ ساعت شروع کرد و امروز به یک مرکز خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی تبدیل شده است که همچنان هم به صورت خیریه اداره می شود. هنوز تمام زمین درمانگاه را به تملک درنیاورده ایم. بخشی از زمین متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی بود که مسئولان درمانگاه در سال های گذشته توانستند این بخش را خریداری کنند که اقساط آن در حال پرداخت است. بخشی از زمین هم معارض دارد که پیگیری مربوط به آن و دریافت سند در حال انجام است. در نتیجه این درمانگاه متعلق به تعاونی شهرک پاسداران نیست. »

  • خدمات درمانی رایگان به نیازمندان

دکتر آقامیری از ارائه خدمات درمانی رایگان به نیازمندان در درمانگاه خیریه صاحب کوثر خبر می دهد: «بخش مددکاری درمانگاه فعال است و اگر برای مسئولان مشخص شود که فردی توان مالی ندارد خدمات درمانی درمانگاه برای او تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصدی خواهد داشت و در مواردی تا صد در صد رایگان است. حتی افرادی بوده اند که چون توان مالی نداشته اند خارج از بحث درمانی مورد حمایت درمانگاه قرار گرفته اند. به عنوان نمونه بیمارانی که از حداقل تمکن مالی برای پرداخت هزینه رفت و آمد خود به درمانگاه ناتوان هستند این هزینه هم پرداخت می شود. برای این موارد مبلغی به صورت سالانه توسط هیئت امنا، مصوب و در نظر گرفته می شود. » او می افزاید: « افرادی که توسط مسئولان مسجد النبی(ص) شهرک، امور زندانیان بعد از خروج و کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی شوند و همچنین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری و حتی نیازمندانی که خودشان مراجعه می کنند در تمام موارد درمانی حتی تا صد درصد مورد حمایت قرار می گیرند. از رادیولوژی و دندانپزشکی تا آندوسکوپی و فیزیوتراپی و سایر خدمات درمانی موجود در درمانگاه را دریافت می کنند. اما این خدمات عمومی نیست و فقط به افرادی اختصاص دارد که به یقین برسیم بضاعت مالی ندارند. تا از این موضوع سوءاستفاده‌ای نشود. دفاتر مدیرعامل و مددکاری و صندوق های موجود در درمانگاه با هدف تکمیل خدمات و رفع نقاط ضعف و دریافت پیشنهادات و انتقادات مراجعان و پاسخگویی به بیماران همواره آماده خدمت رسانی هستند. »

  • منطقه ۲۱ صاحب بیمارستان می شود

خبر خوب اصغری برای ساکنان منطقه ۲۱ افتتاح نخستین بیمارستان این محدوده تا اواسط سال آینده است:«از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی مجوز داشتیم. اما به دلیل افزایش هزینه های ساخت، با تأیید دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت این مجوز  را  به بیمارستان ۱۰۰ تختخوابه تغییر دادیم. پیش بینی ما این است که بتوانیم تا پایان سال آینده بیمارستان ۱۰۰ تختخوابه را تکمیل و تجهیز کنیم و به بهره برداری برسانیم. همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا قبل از بهره برداری بیمارستان، بخش اورژانس آن در طبقه همکف زودتر راه اندازی شود. »

کد خبر 489727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha